دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

دانستنی های تامین اجتماعی
مطالبی مفید از دانستنی های تامین اجتماعی برای اطلاع تولیدکنندگان جمع آوری شده است که در ادامه قابل مشاهده است.

1-  آنچه کارفرمایان باید بدانند

نقل و انتقال مالکیت موسسات و کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی:

هنگام نقل و انتقال عین یا منافع موسسات و کارگاه های مشمول قانون تامین_اجتماعی، انتقال گیرنده باید گواهی تامین اجتماعی را مبنی بر نداشتن بدهی (بابت حق_بیمه و متفرعات آن) از مالک یا مالکین (انتقال دهنده) مطالبه کند. در صورت عدم دریافت گواهی یاد شده، انتقال دهنده و انتقال گیرنده ( طرفین معامله) در خصوص پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی، مسئولیت تضامنی خواهند داشت.


2-  آیا کارفرما در کارگاه می تواند شغل کارگر را با توجه به سابقه کاری در لیست بیمه به استادکار تغییر دهد؟

در کارگاه های مشمول قانون تأمین اجتماعی فارغ از عنوان شغلی فرد بیمه شده رعایت حداقل و حداکثر دستمزد قانون کار از اهمیت برخوردار است، لذا کارفرمایان می توانند دستمزد کارگران شاغل را بین حداقل و حداکثر دستمزد مشمول کسر حق بیمه با رعایت مقررات مربوطه درج و حق بیمه آن را به سازمان پرداخت کند. درخصوص کارگاه های دارای دستمزد مقطوع نیز رعایت دستمزدهای تعیین شده الزامی است.


3- قوانین

دوره دریافت مقرری بیمه بیکاری براساس سابقه بیمه پردازی و وضعیت تأهل بین ٦ تا ٥٠ ماه است.

دوره دریافت مقرری بیمه بیکاری از ٦ تا ٥٠ ماه است. میزان و مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری براساس مدت بیمه پردازی قبل از بیکاری، تعداد افراد تحت تکفل و میزان حقوق فرد در دوره اشتغال تعیین می شود.


4-  مهلت دریافت بیمه بیکاری

بیمه شدگان تأمین اجتماعی در صورتی که به صورت غیر ارادی بیکار شوند می توانند تا یک ماه پس از بیکاری به ادارات کار مراجعه کرده و تقاضای استفاده از مقرری بیمه بیکاری ارائه دهند.


5- قوانین

طبق ماده٣٩ قانون تامین اجتماعی کارفرما مکلف است تا پایان آخرین روز ماه بعد، لیست و حق بیمه کارکنان را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کند.


6- قوانین

بیمه شدگان می توانند والدین واجد شرایط خود را تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دهند و از خدمات این سازمان برخوردار شوند.


7- بررسی مجدد کفالت والدین پس از فوت بیمه شده

چنانچه بیمه شده یا مستمری بگیر در زمان حیات، والدین خویش را با رعایت تمامی ضوابط و مقررات قانونی تحت تکفل خود معرفی کرده باشد، واحد اجرائی موظف است در صورت فوت بیمه شده و یا مستمری بگیر، قبل از برقراری مستمری بازماندگان، از پایدار بودن شرایط کفالت والدین اطمینان حاصل کند.


8- عدم معاینه پزشکی حین استخدام چه عواقبی دارد؟

درصورتی که پس از استخدام مشمولان قانون، معلوم شود که نامبردگان در حین استخدام قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته و کارفرما در معاینه پزشکی آنها تعلل کرده است و درنتیجه بیمه شده دچار حادثه‌ شده و یا بیماری او شدت یابد، سازمان تامین اجتماعی مقررات قانونی را درباره بیمه‌شده اجرا و هزینه‌های مربوط را طبق ماده٥٠ قانون تامین‌اجتماعی از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.


9- هزینه سفر

بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در صورت دارا بودن استحقاق درمان با داشتن اصل گواهی پزشک معالج، مبنی بر ضرورت اعزام به شهر دیگر و تاییدیه مراجع پزشكی سازمان تامین اجتماعی می توانند هزینه سفر، هزینه فوق العاده سفر و هزینه اقامت بیمار و همراه را دریافت دارند.


10- انجام معاینات پزشکی قبل از شروع به کار

بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در صورت دارا بودن استحقاق درمان با داشتن اصل گواهی پزشک معالج، مبنی بر ضرورت اعزام به شهر دیگر و تاییدیه مراجع پزشكی سازمان تامین اجتماعی می توانند هزینه سفر، هزینه فوق العاده سفر و هزینه اقامت بیمار و همراه را دریافت دارند.


11- شرایط تحت پوشش قرار گرفتن والدین بیمه شده و برخورداری آنها از خدمات سازمان تأمین اجتماعی:

سن پدر ٦٠ سال تمام و مادر ٥٥ سال تمام باشد.

تامین معاش پدر و مادر به عهده بیمه شده باشد و از هیچ سازمانی مستمری دریافت نکنند و یا به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده91 این قانون از کارافتاده باشند.


12- مسئولیت بیمه شدگان دربرابر فقدان دفترچه درمانی

بیمه‌ شدگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در صورت مفقود شدن دفترچه درمانی، موضوع را سریعا به شعبه تأمین اجتماعی اطلاع دهند تا از سوء استفاده ‌های احتمالی از آن جلوگیری شود زیرا تبعات این سوء استفاده بیمه شده را نیز در بر می‌گیرد.


13- حذف دفترچه های تأمین اجتماعی

تمامی خدمات درمانی بدون نیاز به دفترچه های کاغذی در مراکز ملکی تامین اجتماعی ارائه می شود.


14- اگر بیمه شده ای در حین استراحت پزشکی فوت کند تکلیف حقوق او چگونه است؟ آیا حقوق کامل تعلق می گیرد؟ یا طبق سوابق بیمه ای حقوق به او تعلق می گیرد؟

مستمری چنین بیمه شده ای با توجه به سابقه و دستمزد وی محاسبه می شود و در صورت احراز شرایط بند ٣ ماده۸٠ قانون (داشتن سه ماه سابقه در یک سال منتهی به فوت و یک سال سابقه در ده سال منتهی به فوت) بازماندگان وی کمتر از حداقل دستمزد سالیانه دریافت نمی کنند.


15- تعهد از کار افتادگی

آن دسته از بیمه­ شدگانی که به هر دلیل شرایط بهره­ مندی از تعهد از کار افتادگی را ندارند می­ توانند درصورت درخواست و تشخیص از کار افتادگی کلی، از تسهیلات بازنشستگی متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه حداقل با ١٠ سال سابقه و بدون شرط سنی استفاده کنند.


16- بیمه والدین

بیمه شده برای تحت تکفل قرار دادن والدین، اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی والدین را به هنگام مراجعه به شعبه سازمان تامین اجتماعی به همراه داشته باشند.


17- نحوه مشاهده فیش حقوقی مستمری بگیران چگونه است؟

بازنشستگان و مستمری بگیران محترم سازمان تامین اجتماعی می توانند فیش حقوقی و احکام افزایش مستمری خود را از طریق نشانی زیر مشاهده کنند.


18- فرآیند صدور و تجدید صدور از راه دور دفترچه های درمانی

متقاضیان پس از ثبت درخواست خود در سامانه، می توانند دفترچه صادر شده را به صورت حضوری و یا از طریق پیک در محل مورد نظر دریافت کنند و در تمامی مراحل امکان مشاهده و پیگیری وضعیت ثبت درخواست برای متقاضی فراهم است.

در آینده ای نزدیک این طرح به تمامی کارگزاری های سراسر کشور تعمیم داده می شود و متقاضیان می توانند با انتخاب نزدیکترین کارگزاری به محل سکونت خود دفترچه خود را دریافت یا در خواست ارسال از طریق پیک را کنند.


19- از کار افتادگی بر اثر حادثه ناشی ازکار

 طبق ماده۷١ قانون تامین اجتماعی، بیمه شده ای که در اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری حرفه ای از کار افتاده_کلی شناخته شود، بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه استحقاق دریافت مستمری ازکارافتادگی ناشی از کار را خواهد داشت .


20- بیمه کارگران ایرانی اعزامی به خارج از کشور

شرکت های دارای سابقه بیمه پردازی و دارای کد کارگاهی لیست نیروی کار اعزامی به خارج کشور را به سازمان تأمین اجتماعی ارسال می کنند و درباره شرکت های فاقد کد کارگاهی پس از انجام بازرسی کد کارگاهی صادر شده و امکان ارسال لیست فراهم می شود.


21- شرایط تحت پوشش قرار گرفتن والدین بیمه شده و برخورداری آنها از خدمات سازمان تأمین اجتماعی

سن پدر ٦٠ سال تمام و مادر ٥٥ سال تمام باشد.
تامین معاش پدر و مادر به عهده بیمه شده باشد و از هیچ سازمانی مستمری دریافت نکنند و یا به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده٩١ این قانون ازکار افتاده باشند.
در زمان ارائه تقاضای کفالت برای والدین، آنها بیمه شده سازمان تامین اجتماعی نباشند.


22- سوابق بیمه ای

افرادی که در مقاطعی اشتغال به کار نداشته اند و حق بیمه برای آنها پرداخت نشده و میان سوابق بیمه ای آنها خلا ایجاد شده است، سابقه بیمه ای برای آن مقاطع ایجاد نمی شود. فقط برای کسانی که کار کرده باشند و کارفرما حق بیمه آنها را پرداخت نکرده باشد، در صورت پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما برای ایام مورد نظر سابقه بیمه ای ایجاد می شود.


23- سابقه کاری

افرادی که در فرآیند کاری خود دچار وقفه‌های کوتاه مدت هستند در صورت وجود مدارک اشتغال و رابطه مزد بگیری، می‌توانند سوابق کاری خود را در مدت زمان وقفه محاسبه کنند.


24- سوابق بیمه

آیا می دانید امکان انتقال سوابق بیمه ای از سایر صندوق ها به تامین اجتماعی با رعایت ضوابط مقرر امکان پذیر است.


25- بیمه بیکاری

چنانچه بیمه شده بیکار بالای ٥٥ سال سن و ١٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، بدون لحاظ به ترتیبات مذکور، تا رسیدن به سن بازنشستگی که ٦٠ سال است می تواند از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شود.


26- آيا کارفرما در کارگاه مي تواند شغل کارگر را با توجه به سابقه کاري در ليست بيمه به استادکار تغيير دهد؟

در کارگاه هاي مشمول قانون تأمين اجتماعي فارغ از عنوان شغلي فرد بيمه شده رعايت حداقل و حداکثر دستمزد قانون کار از اهميت برخوردار است، لذا کارفرمايان مي توانند دستمزد کارگران شاغل را بين حداقل و حداکثر دستمزد مشمول کسر حق بيمه با رعايت مقررات مربوطه درج و حق بيمه آن را به سازمان پرداخت کنند. درخصوص کارگاه هاي داراي دستمزد مقطوع نيز رعايت دستمزدهاي تعيين شده الزامي است.


27- نحوه محاسبه مستمري بيمه شدگاني که در دو يا چند کارگاه کار مي کنند چگونه محاسبه می شود؟

در صورت درخواست بازنشستگي چنانچه در دو سال پاياني بيمه پردازي در دو يا چند کارگاه اشتغالبهکار داشته و حق بيمه پرداخت کرده باشند، دستمزد کارگاه ها هر کدام بصورت جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته و نهايتأ مجموع مبالغ محاسبه شده بابت هر کارگاه به عنوان مستمري استحقاقي بازنشستگي پرداخت خواهد شد.


28-  قوانين تامين اجتماعي:

 

افراد شاغل در کارگاه ‌ها بايد قابليت و استعداد جسماني متناسب با کارهاي مرجوع را داشته باشند و کارفرمايان مکلفند قبل از به کارگيري کارگران، مراحل انجام معاينه پزشکي آنها را فراهم سازند.

 


29-  آيا واريز حق بيمه مشاغل سخت و زيان_آور همزمان با دوران اشتغال امکان پذير است؟

 

مطابق قانون و آيين نامه اجرايي مشاغل سخت و زيان آور، امکان محاسبه و وصول حق بيمه 4 درصد مشاغل سخت و زيان آور در زمان احراز شرايط بازنشستگي بيمه شده امکان پذير است.

 


30- آيا مي دانيد:

 

تمامي مشاغلي که تاکنون بيمه نشده اند، مشمول مقررات بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد شناخته مي شوند و پذيرش درخواست و انعقاد قرارداد با متقاضيان بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد به جز افرادي که قسمتي و يا کل حق بيمه آنان توسط مراجع ذيربط پرداخت مي شود، بر اساس اظهارات متقاضي صورت مي گيرد.

 


31-  آيا مي دانيد:

 

 رفع خلأ سوابق بيمه اي فقط با اثبات اشتغال و پرداخت حق بيمه آن ايام ميسر است.

 


32-  آيا مي دانيد:

 

 در صورتي که بيمه شده بيکار تا يک ماه پس از بيکاري براي درخواست برقراري مقرري بيمه بيکاري به ادارات کار مراجعه نکند بايد توجيهات قانوني براي عدم مراجعه اش ارائه کند تا بررسي استحقاق بيمه بيکاري آغاز شود.

 


33-  آيا مي دانيد:

 

 هر زماني که شغلي از سوي وزارت کار به بيمه شده بيکار معرفي شود مقرري بيمه بيکاري قطع مي شود.

 


34-   آيا مي دانيد:

 

اگر کوتاهي در زمينه پرداخت حق بيمه از سوي کارفرمايان انجام گيرد، سازمان تامين اجتماعي از طريق شکايتي که کارگر در خصوص ادعاي سابقه انجام مي دهد به درخواست هاي آنها رسيدگي ميکند .

 


35-  آيا مي دانيد:

 

 آيا مي دانيد به ازاي هر نفر تحت تکفل که مي تواند همسر، فرزند، پدر، مادر، خواهر و برادر باشد تا سقف 4 نفر و به ازاي هر نفر 10 درصد حداقل دستمزد به مقرري بيمه بيکاري اضافه مي شود.

 


36- آيا مي دانيد:

 

 مصوب 29‏/7‏/66 هيأت وزيران، صاحبان حرف و مشاغل آزاد به افرادي اطلاق مي شود که براي انجام حرفه و شغل مورد نظر با داشتن کارگر (کارفرما) يا خود به تنهائي (خويش فرما) به استناد مجوز اشتغال صادره از سوي مراجع ذيصلاح يا به تشخيص هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي به کار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمايتي خاصي نباشند.

 


37-  آيا مي دانيد:

 

 به ازاي هر نفر تحت تکفل که مي تواند همسر، فرزند، پدر، مادر، خواهر و برادر باشد تا سقف 4 نفر و به ازاي هر نفر 10 درصد حداقل دستمزد به مقرري بيمه بيکاري اضافه مي شود.  

 


38- آيا مي دانيد:

 

همه مردم از تمام شهرستان‌ها بدون پيش‌شماره، مي‌توانند از طريق شماره تلفن 4 رقمي 1420 با سازمان تأمين اجتماعي تماس حاصل نمايند.

 


39- آيا مي دانيد:

انعقاد قرارداد با زنان خانه دار صرفاً در قالب قرارداد بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و در راستاي اصل تعميم و گسترش پوشش بيمه اي است.


40-آيا مي دانيد:

 

تمامي کارفرماياني که به اين سازمان بدهي دارند مي توانند دلايل بحران خود را که منجر به عدم پرداخت حق بيمه به اين سازمان شده و به تاييد وزارت صنعت، معدن، بازرگاني و يا فرمانداري ها و استانداري ها رسيده است را به شعب تامين اجتماعي ارائه کنند.

 

 طرح بخشودگي جرائم بيمه اي کارفرمايان خوش حساب شامل کارفرمايان کارگاه هاي معدني، توليدي، خدماتي و صنعتي و اشخاص حقيقي و حقوقي است.


41-آيا مي دانيد:

بیمه پردازی فرزندان اناث بیمه شده متوفی، پس از بررسی وضعیت ازدواج و اشتغال و احراز شرایط قانونی توسط واحد اجرایی ذیربط با رعایت مقررات مربوطه در قالب بیمه زنان خانه دار مانع بهره مندی ایشان از مستمری والدین متوفی خود نخواهد بود و دریافت مستمری والدین هم زمان با پرداخت حق بیمه در قالب قراردادهای بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد مذکور (قبلی و جاری) به عنوان دوران همپوشانی بابت مستمری من غیر حق تلقی نمی شود.


42- برای دریافت کمک هزینه ازدواج چه شرایطی لازم است؟

 طبق ماده «٨٥» قانون تأمین اجتماعی:

١- ازدواج بیمه شده برای اولین بار باشد.
٢- عقد دائم بوده و در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد.
٣- در تاریخ ازدواج ارتباط بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد.
٤- بیمه شده طی مدت ٥ سال قبل از ازدواج سابقه ٧٢٠ روز کار و پرداخت حق بیمه را داشته باشد.


43- چه پرداخت هایی مشمول کسر حق بیمه نیستند؟

مزایایی که مشمول کسر حق بیمه نیست به شرح زیر است:
- بازخرید ایام مرخصی
- هزینه عائله مندی
- هزینه سفر و فوق العاده مأموریت
- عیدی
- مابه التفاوت کمک هزینه مسکن و خواربار در ایام بیماری
- حق شیر
- پاداش نهضت سواد آموزی
- حق التضمین (کسر صندوق)
- خسارت اخراج و مزایای پایان کار
- پاداش افزایش تولید

بجز موارد یاد شده تمام مزایای نقدی که تحت هر عنوان به صورت مزد، حقوق، کارمزد و یا کارآموزی به بیمه شده پرداخت می شود، در صورتی که از حداقل حقوق و مزایای سال مربوطه کمتر نباشد، مشمول کسر حق بیمه است.
حداکثر حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه، هرسال از طرف مراجع ذی ربط اعلام می شود و مازاد بر آن مشمول کسر حق بیمه نیست.


44- آیا استفاده از عینک و خرید لنز عینک با تجویز پزشک مشمول خدمات تامین اجتماعی میشود ؟ اگر بله ؟ به چه صورت ؟ مراحل پیگیری و دریافت از طریق بیمه چگونه است؟

در صورت تجویز پزشک معالج برای استفاده از پروتز عینک یا لنز مقتضی است با همراه داشتن نسخه تجویز، فاکتور خرید و دفترچه بیمه به شعبه مربوطه مراجعه تا پس از بررسی و احراز شرایط زمینه پرداخت هزینه پروتز مورد نظر فراهم شود.


45- آیا می دانید:

 

یکی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی پرداخت هزینه های مربوط به وسایل کمک پزشکی است و کسانی که به این وسایل نیازدارند با تجویز پزشک مربوطه به شعب سازمان مراجعه می کنند و پس از تأیید شورای پزشکی یا پزشک معتمد هزینه های مربوطه پرداخت می شود.

 


46- آیا مدت دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری، از سوابق بیمه ای فرد کم می شود؟

خیر- مدت دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری جزء سوابق پرداخت حق بیمه محسوب می گردد.


47- سوابق بیمه:

جهت مشاهده سوابق بیمه ای خود با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان تامین اجتماعی به نشانی
https://www.tamin.ir
 و با استفاده از راهنما ی موجود، در صفحه سامانه سوابق بیمه شدگان ثبت نام نموده و پس از ایجاد و فعال شدن حساب کاربری، از وضعیت بیمه پردازی و سوابق پرداخت حق بیمه خود مطلع شوید.


48- سه شیوه بازرسی الکترونیک:

1- بازرسی به درخواست بیمه شده مبنی بر پیگیری عدم ارسال حق بیمه از سوی کارفرمایان

2- تقاضای بازرسی به درخواست کارفرما به علل ورود کارگر جدید یا ایجاد کارگاه جدید یا صدور مفاصا حساب

3- بازرسی سیستماتیک سازمان تامین اجتماعی از کارگاه ها هر ٣ الی ٤ ماه توسط بازرسان


49- آیا می دانید:

طبق ماده ٣٩ قانون تامین اجتماعی، مهلت قانونی برای تحویل لیست و پرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد است و کارفرمایان کارگاههای مشمول این قانون، مکلفند حق بیمه کارگران و شاغلان را در مهلت قانونی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.


50- چه مدارکی برای دریافت کمک هزینه اروتز و پروتز لازم است؟

١- گواهی پزشک متخصص (مرتبط با نوع تجویز پروتز و اروتز).
٢- فاکتور خرید.


51- میزان مقرری بیمه بیکاری چگونه تعیین می شود؟

دستمزد بیمه شده در زمان بیمه پردازی در تعیین میزان مقرری بیمه بیکاری موثر است.
میزان دستمزد مشمول کسر حق بیمه ٩٠ روز آخر اشتغال فرد را تعیین و میانگین آن را محاسبه می کنند و این میزان مبنای پرداخت مقرری می شود.

البته این میزان نباید از ٨٠ درصد متوسط دستمزد زمان اشتغال بیشتر باشد.


52- آیا می دانید:

در صورتی که کارگر شاغل در کارگاه به واسطه بیماری یا حادثه در استراحت پزشکی باشد کارفرما باید علاوه بر درج نام کارگر در لیست شاغلین در کارگاه، مقابل نام وی در ستون ملاحظات لیست، ایام بیماری را با ذکر تاریخ درج کند، این اعلام برای استفاده کارگر از خدمات تأمین‌اجتماعی و احتساب سوابق وی و همچنین اطلاع شعب سازمان نسبت به عدم اشتغال بیمه‌شده در محل کارگاه مؤثر است.


53- آیا می دانید:

 مدت دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری جزو سابقه پرداخت حق بیمه محسوب می شود.

بیمه شدگانی که بر اثر بیماری یا آسیب های ناشی از حادثه، تحت معالجات پزشکی یا درمان های توانبخشی قرار می گیرند، چنانچه بر حسب تشخیص پزشک معالج، به طور موقت قادر به کار نباشند، استحقاق دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری را به عنوان یکی از حمایت های سازمان تامین اجتماعی دارند.


54- آیا می دانید:

پایان مهلت قانون بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان خوش حساب دهم تیرماه است و کارفرمایان تنها پنج روز دیگر فرصت دارند تا با مراجعه به شعب تامین اجتماعی و ارائه درخواست از مزایای این قانون استفاده کنند.


55- آیا می دانید:

با مراجعه به سایت https://crm.tamin.ir و ثبت نام در آن می‌توانید در صورت اتمام اوراق دفترچه‌های بیمه خود و خانواده درخواست تولید دفترچه نمایید و زمان و مکان دریافت آن را خود تعیین نمایید تا بدون لزوم به مراجعه حضوری دفترچه‌های خود را دریافت کنید.


56- آیا می دانید:

براساس قانون تأمین اجتماعی، هنگام نقل و انتقال عین یا منافع مؤسسات و کارگاه هاى مشمول این قانون اعم از اینکه انتقال به صورت قطعى، شرطى، رهنى، صلح حقوق یا اجاره باشد و اعم از اینکه انتقال به طور رسمى یا غیررسمى انجام بگیرد، انتقال گیرنده مکلف است گواهى سازمان تأمین اجتماعی را مبنى بر نداشتن بدهى معوق بابت حق بیمه و متفرعات آن از انتقال دهنده مطالبه کند.


57- روش ارتباط با سازمان تامین اجتماعی:

همه مردم از تمام شهرستان‌ها بدون پیش‌شماره، می‌توانند از طریق شماره تلفن ٤ رقمی ١٤٢٠ با سازمان تأمین اجتماعی تماس حاصل نمایند.


58- تعویض دفترچه های بیمه به صورت غیر حضوری:

با مراجعه به سایت https://crm.tamin.ir و ثبت نام در آن می‌توانید در صورت اتمام اوراق دفترچه‌های بیمه خود و خانواده درخواست تولید دفترچه کرده و زمان و مکان دریافت آن را خود تعیین کنید تا بدون لزوم به مراجعه حضوری دفترچه‌های خود را دریافت کنید.


59- مدت زمان ارسال لیست و پرداخت حق بیمه چقدر است؟

کارفرمایان طبق ماده 36 قانون تامین اجتماعی، مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان تامین اجتماعی هستند و می بایست در موقع پرداخت مزد یا حقوق ومزایا سهم بیمه شده را کسر و سهم خود را افزوده و به این سازمان تادیه نماید.

درصورتی که کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه شده خودداری کند شخصاً مسئول پرداخت آن خواهند بود. لذا جهت ممانعت از این امر لازم است در مهلت مقرر قانونی نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام نمایند.


60-  نحوه بیمه پردازی بیمه شدگان اختیاری سازمان تامین اجتماعی

 

بیمه شدگان اختیاری تامین اجتماعی باید پس از شروع بیمه،حق بیمه هرماه را حداکثر تا آخرین روز 2 ماه بعد پرداخت کنند. در غیر اینصورت قرارداد منعقده از تاریخ عدم پرداخت حق بیمه لغو و ادامه بیمه آنان موکول به تسلیم تقاضای جدید و موافقت سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

 


61- نحوه بیمه پردازی بیمه شدگان اختیاری سازمان تامین اجتماعی

 در قانون تامین اجتماعی برای پوشش بیمه ای افرادی که مدتی به واسطه اشتغال تحت پوشش بیمه اجتماعی بوده اما به دلیل عدم اشتغال، از پوشش این بیمه خارج شده اند، تدابیری اندیشیده شده است به نحوی که این گونه اشخاص با دارا بودن حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه، بتوانند بیمه خود را به طور اختیاری ادامه دهند.

متقاضیان بیمه اختیاری می توانند تا سن 50 سالگی با دارا بودن حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه که به لحاظ بازنشستگی معتبر باشد، بیمه خود را بطور اختیاری ادامه دهند. چنانچه سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا، بیش از 50 سال باشد، پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی، معادل مدت مازاد سنی خواهد بود. تمامی متقاضیانی که حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند نیز بدون رعایت شرط سنی تقاضای آنان پذیرفته خواهد شد.


62- درخواست و صدور دفترچه های درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی به روش غیرحضوری

 متقاضیان پس از نامنویسی در سامانه CRM به نشانی https://crm.tamin.ir، می توانند درخواست خدمات دفترچه درمانی را به صورت غیرحضوری ثبت و دفترچه درمانی صادره را به روش های حضوری و یا ارسال از طریق پیک در محل مورد نظر دریافت کنند.

جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش مراجعه بیمه شدگان به شعب و کارگزاریها، مدیریت تقاضای صدور دفترچه و حذف صف و به تناسب آن تأمین ظرفیت های لازم در جهت افزایش کیفیت ارائه خدمات، توزیع متعادل درخواستها و ارائه خدمات مناسب در حداقل زمان با کارایی بیشتر و هزینه کمتر، از مهمترین مزیت‌ها و دستاوردهای این خدمت جدید محسوب می شود.


63- ضوابط و مقررات مربوط به تایید استراحت پزشکی بیمه شدگان تامین اجتماعی

در تمامی گواهی های استراحت پزشکی باید نوع بیماری، مدت بستری و تاریخ صدور در بیمارستان و یا استراحت در منزل به تفکیک و صراحت مشخص شده باشد همچنین گواهی های استراحت پزشکی که در هر نوبت هفت روز یا کمتر باشد، براساس گواهی پزشک معالج قابل قبول است.

استراحت های بیش از ٦٠ روز به جز استراحت های بعد از بارداری و زایمان در طول سال باید به تأیید شورای پزشکی برسد.

اگر جمع گواهی های استراحت پزشکی در طول سال از ١٥ تا ٦٠ روز باشد و همچنین استراحت های ایام بارداری باید به تأیید پزشک معتمد برسد.


64- شرایط تحت پوشش بیمه قراردادن والدین

یکی از گروههایی که می توانند تحت تکفل بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند والدین آنها است که به تبع از آنها از خدمات این سازمان برخوردار شوند.

برای تحت پوشش قرار گرفتن والدین و برخورداری آنها از خدمات این سازمان، می بایست سن پدر ٦٠سال تمام و مادر ٥٥ سال تمام باشد

تامین معاش پدر و مادر به عهده بیمه شده باشد و از هیچ سازمانی مستمری دریافت نکنند و یا به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده ٩١ این قانون از کارافتاده باشند و در زمان ارائه تقاضای کفالت برای والدین، آنها بیمه شده سازمان تامین اجتماعی نباشند.


65- کارگران از اولین روز اشتغال به کار مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند

 کارگران از روز اول اشتغال مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و کارفرمایان هم از همان ماه اول باید نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران اقدام کنند.

در مواقعی که کارفرما در زمینه حق بیمه کارگران قصور کند، بیمه شده می تواند با اطلاع دادن به نزدیک ترین شعبه تامین اجتماعی به محل کار یا سکونت یا با تماس با شماره تلفن 1420 مرکز ارتباطات مردمی این سازمان، تقاضای خود را در خصوص مراجعه بازرس به محل کار اعلام کند.


66- منظور از آخرین سال مالی برای محاسبه حسابرسی چیست ؟

منظور از آخرین سال مالی در هنگام مراجعه بازرس تامین اجتماعی، آخرین سالی است که صورت‌های مالی به تایید مجمع رسیده باشد.


67- در صورت ابطال سهمیه کارگر ساختمانی چه باید کرد؟

پس از احراز اشتغال به کار در صنعت ساختمان و ثبت نام در سامانه رفاهی کارگران ساختمانی و ارائه در خواست بررسی انجام می گردد.


68- مستمری بگیران خارج از کشور به چه طریقی احراز هویت میشوند؟

از طریق مراجعه به کارگزاران برون مرزی که اسامی آنان در سایت اداره ایرانیان خارج از کشور درج گردیده یا مراجعه به کنسول گری، نمایندگی سیاسی و حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوطه احراز هویت صورت می‌گیرد.


69- امکان اخذ نوبت در سامانه غیرحضوری وجود دارد؟

امکان اخذ نوبت از طرق ذیل امکان پذیر است: 1.نوبت دهی اینترنتی با مراجعه به آدرس nobat.tamin.ir برای مراکز درمانی 2.نوبت دهی اینترنتی با مراجعه به آدرسreserve.tamin.ir برای ادارت کل استانی، شعب بیمه ای و کارگزاری 3.نوبت دهی از طریق دستگاه های وب کیوسک 4.نوبت دهی از طریق اپلیکیشن موبایل جهت گوشی های اندروید ( قابل دریافت از طریق کافه بازار و سایت tamin.ir ) 5.نوبت دهی از طریق مراجعه حضوری 6.نوبت دهی از طریق کد دستوری USSD با سرشماره (*4*1420# )، است.


70- در صورتی که لیست بارگذاری شده باشد و پرداخت صورت نگرفته باشد کارگاه مشمول جریمه می شود؟

در صورت عدم پرداخت حق بیمه طبق لیست ارسالی در مهلت مقرر ماده 39 حق بیمه مشمول جریمه می شود.


71- جهت ارسال لیست (از طریق CD)به شعبه چه مدت مهلت داریم ؟

طبق ماده قانون تامین اجتماعی 39 مهلت ارسال لیست هر ماه تا آخرین روز ماه بعد از آن است.


72- آیا شماره بیمه در اطلاعات هویتی نمایش داده می شود (منوی بیمه شدگان، خدمات نام نویسی) ؟

فقط اطلاعات هویتی و شماره تامین اجتماعی(SSN) فرد بیمه شده در بخش اطلاعات هویتی نمایش داده می شود و آخرین شماره بیمه در قسمت بیمه شدگان،خدمات درمانی و دفترچه، استعلام برخورداری از حمایت درمانی و یا در قسمت بیمه شدگان،خدمات نام نویسی،استعلام ارتباط فعال با سازمان تامین اجتماعی قابل رویت است.


73- 1.اطلاعات هویتی ثبت شده فرد در سامانه صحیح نمی باشد ؟ 2.چرا هنگام ثبت نام در سامانه پیغام اینکه "شما قبلاً در سامانه ثبت نام کرده اید" نمایش داده می‌شود؟

1.با توجه به صحت سنجی اطلاعات هویتی بیمه شدگان با سازمان ثبت احوال در صورت مشاهده پیغام مبنی بر عدم مطابقت اطلاعات هویتی جهت اصلاح به شعبه محل زندگی خود مراجعه نمایند. 2.به دلیل اینکه فرد در سامانه¬های قبلی سازمان (سابقه، سمت و ...) ثبت نام نموده است. امکان ورود به سامانه خدمات غیرحضوری با همان نام کاربری و رمز ورود قبلی امکان پذیر است.


74- بیمه شدگان چگونه می توانند از وضعیت استحقاق درمان خود مطلع شوند؟

با استفاده از سرویس(USSD) و سرشماره (*4*1420# )، همچنین از سامانه eservices.tamin.ir ، منوی بیمه شدگان -خدمات درمانی و دفترچه – استعلام برخورداری از حمایت درمانی، استعلام استحقاق درمان امکان پذیر است.


75- 1-اسناد خزانه چیست ؟ 2-برای تایید اسناد خزانه به کجا باید مراجعه نماییم؟

1-اسناد خزانه اسلامی اوراقی است که دستگاههای دولتی بابت حق بیمه قرادادهای مشمول ضوابط طرح های عمراتی به سازمان تامین اجتماعی واگذار مینمایند. 2-برای تایید اسناد خزانه با در دست داشتن اسناد و مدارک مربوطه به اداره کل مالی سازمان تامین اجتماعی واحد خزانه مراجعه نماید.


76- در صورتیکه اوراق ارائه شده مربوط به آینده باشد جهت دریافت مفاصا حساب جرائم تاخیروصول اوراق بعهده چه کسی میباشد ؟

در صورتیکه اسناد خزانه دارای حفظ قدرت خرید باشد جرایم تعلق نمی گیرد. اگر اسناد خزانه دارای حفظ قدرت خرید نباش تازمان سررسید بایستی جریمه پرداخت شود تا سپس مفاصا حساب صادر گردد.


77- در صورت اشتغال بیمه شده در دو کارگاه در تنظیم لیست بیمه چه مواردی را باید در نظر داشت؟

در صورتی که بیمه شده برای دو یاچند کارفرما کار کند هر یک از کارفرمایان مکلفند به نسبت مزد یا حقوقی که می‌پردازند حق بیمه سهم بیمه شده را از مزد یا حقوقاو کسر و به انضمام سهم خود به سازمان پرداخت نمایند.(وفق ماده 34 قانون تامین اجتماعی)


78- اشتغال پنهان در زمان دریافت مقرری بیکاری؟

در صورت اشتغال مجدد مقرری بگیر بیمه بیکاری قطع می گردد. بازرسی های دوره ای شعبه بابت اشتغال پنهان انجام می گردد. در صورت اشتغال مجدد و پرداخت لیست حق بیمه و همپوشانی با دریافت مقرری بیکاری مبلغ واریز شده عودت(برگشت داده می شود) می گردد.


79- در حال حاضر آدرس ایمیل های معتبر سازمان تامین اجتماعی جهت ابلاغ احکام و یا اطلاع رسانی ها و شماره پیامک های تلفنی چه می باشد؟

در حال حاضر ایمیل های ابلاغ الکترونیک از طریق Mail box سازمان تامین اجتماعی به آدرس: SSO.eblagh@tamin.ir و پیامک های سازمان از طریق شماره 989200290142 ارسال می گردد. ایمیل های اطلاع رسانی در سایر خدمات غیرحضوری سازمان نیز از طریق Mail box سازمان تامین اجتماعی به آدرس: SSO.INFO@tamin.ir به مخاطبین ارسال می گردد.

در صورت مشاهده و مواجهه با هر یک از موارد مغایرت به شرح ذیل، کارفرمایان و مخاطبین سازمان به سایت CRM.tamin.ir مراجعه نموده و یا از طریق تماس با سامانه ارتباط با مشتریان این سازمان (Call center) به شماره 1420، موارد را اعلام نموده تا پیگیری های لازم صورت پذیرد.


80- تاییدیه مشاغل سخت و زیان آور چه مدت اعتبار دارد؟

در خصوص مشاغل گروه (ب) ماهیتاً سخت و زیان آور هستند و مدت اعتبار در آنها مفهومی ندارد و مشاغل گروه (الف) دو سال از صدور رای کمیته استانی معتبر خواهد بود.


81- 1-اعتبار دفترچه به صورت غیر حضوری امکان پذیر می باشد؟ 2-برای استعلام اعتبار دفترچه از چه طریق امکان پذیر است؟

1-بله تامین اعتبار بصورت غیرحضوری امکانپذیر است. 2-از طریق سامانه darman.tamin.ir یا از طریق سامانه medical.tamin.irیا از طریق کد دستوری #1420*4* میتوان استعلام نمود.


82- تمدید دفترچه بیمه افراد تحت کفالت سرباز چگونه است؟

نوبت اول: به شرط احراز شرایط ،مطابق روال معمول (به شرطی که از پایان مدت زمان خدمت تجاوز نکند) نوبت دوم : برمبنای تاریخ اعزام مندرج در دفترچه آماده به خدمت و گواهی اشتغال به خدمت از واحد ذیربط به مدت 6 ماه از تاریخ مراجعه نوبت سوم: و به بعد برمبنای گواهی اشتغال به خدمت و به مدت 6 ماه از تاریخ مراجعه (حداکثر تا پایان دوره خدمت)


83- در صورت اعتراض به نحوه ابلاغ بدهی و یا عدم ارسال به ایمیل کارفرما چه اقدامی باید انجام شود؟

ابلاغ در کمیته مربوط ( بخشنامه 3566) را ارائه و درخواست مطروحه در شعبه طبق مقررات بررسی می گردد.چنانچه کارفرما به نحوه ابلاغ احکام به صورت الکترونیکی در ایمیل اعلام شده داشته باشد، موضوع با مراجعه کارفرما به شعبه و ارسال درخواست توسط اداره کل استان در اداره کل وصول حق بیمه بررسی می گردد.


84- چنانچه سوابق سالهای 72-80 اعتراض داشته باشم چه باید بکنم؟

با در دست داشتن اسناد و مدارک مربوط به رانندگی و صورت وضعیت و بار نامه دوره مورد اعتراض به آخرین شعبه بیمه پردازی مراجعه نمایید.


85- ارگان اشتغال بکار سابقه بیمه را میخواهد؟

با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان به آدرس eservices.tamin.ir بخش بیمه شدگان --- انتخاب گزینه خدمات سابقه ---- گزینه اعلام سابقه به موسسات را انتخاب نمایید.


86- به چه کسانی غرامت نقص عضو پرداخت می شود؟

اگر حادثه ناشی از کار بوده باشد و درجه کاهش قدرت کار بیمه شده بین 10 تا 33 درصد بوده باشد می تواند از شعبه مربوطه هزینه ای بابت نقص عضو(غرامت نقص عضو)دریافت نماید.


87- جهت اعلام سابقه به موسسه یا ارگان دولتی چه باید کرد؟

با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان به آدرس eservices.tamin.ir بخش بیمه شدگان --- انتخاب گزینه خدمات سابقه ---- گزینه اعلام سابقه به موسسات را انتخاب نمایید.


88- 1-جهت انتقال پرونده مستمری چه اقداماتی لازم است؟ 2-انتقال پرونده به صورت اینترنتی انجام می شود؟

1-مراجعه مستمری بگیر به شعبه مورد نظر (شعبه مقصد) و ثبت درخواست انتقال پرونده 2-بله بصورت اتوماسیون مکانیزه ارسال می گردد.


89- شرایط استفاده از امهال حق بیمه سهم مهندسین مشاور چیست؟

درخصوص مهندسین مشاور و پیمانکاران مجری قراردادهای مشمول ضوابط طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که دارای ردیف بودجه درسرفصل اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت (قانون بودجه) بوده و قرارداد آنان بر‌اساس ضوابط تیپ یا فهارس بهای پایه سازمان برنامه و بودجه منعقد گردیده است، واحدهای اجرایی نسبت به دریافت صورت مزد و حقوق کارکنان شاغل در اردیبهشت ماه 1399 بدون اخذ وجه اقدام و در صورتی که حق‌بیمه مکسوره از صورت حساب یا صورت وضعیت‌های ارائه شده توسط مهندسین مشاور و پیمانکاران مذکور در ماه‌های اسفند 1398 و فروردین 1399 پرداخت گردیده باشد، صورت مزد و حقوق کارکنان شاغل در خرداد ماه 1399 نیز بدون وجه دریافت و خدمات قانونی به بیمه‌شدگان ارائه گردد.

بدیهی است کسر و پرداخت حق‌بیمه کارکنان شاغل در اجرای قراردادهای مذکور از صورت حساب مهندسین مشاور و صورت وضعیت پیمانکاران کماکان لازم‌الاجرا می‌باشد.


90- نحوه انصراف از اجرای آرای کمیته استانی مشاغل سخت و زیان آور به چه صورت می باشد؟

در صورت انصراف از بهرمندی از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور از تمامی کارگاههایی که جهت بیمه شده کمیته استانی رای تائید عناوین شغلی صادر نموده است، پذیرش انصراف رسمی از ایشان با تکمیل فرم شماره 13( پیوست بخشنامه بازنشستگی) امکان پذیر خواهد بود.


91- احراز تمکن در خصوص کفالت والدین و یا همسر بیمه شده چگونه انجام می شود؟

توسط بازرسی امور فنی بیمه شدگان از طریق بازرسی (بازرسی میدانی پرس و جو)


92- بازرسی برای بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد در زمان در خواست بازنشستگی چگونه انجام می شود؟

با مراجعه بازرسی به محل اشتغال بیمه شده مشاغل آزاد که در قرارداد حرفه و محل اشتغال ذکر گردیده ،تاریخ ترک کار (تاریخ خروج از کار) اعلام می گردد.


93- آیا جانبازان می توانند بازگشت به کار داشته باشند؟

بله بازگشت به کار جانبازان امکان پذیر می باشد (بند چ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی مصوب 14/12/1395)


94- شرایط بازنشستگی اجباری توسط کارفرما چگونه است؟

در صورتی که 5 سال از شرایط سنی بازنشستگی بیمه شده گذشته باشد(برای آقایان65 سال سن و خانم ها 60 سال سن )و تکمیل 20 سال سابقه می توان کارفرما درخواست بازنشستگی بیمه شده را به شعبه مربوطه اعلام نماید.(وفق ماده 78 و تبصره های ذیل آن)


95- بازنشستگی خانم ها در سن 42 سالگی همچنان انجام می گردد؟

بله بازنشستگی خانم های که قرارداد کار آنان مشمول قانون کار(طبق قوانین وزارت کار بیمه شده و مشمول 30 درصد پرداخت حق بیمه می باشند)می توانند با 42 سال سن و 20 سال سابقه درخواست بازنشتگی نمایند.


96- در چه صورتی بدون شرایط سنی فرد می تواند در خواست بازنشستگی دهد؟

با داشتن 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه می توان بدون شرایط سنی بازنشستگی خود را به شعبه مربوطه اعلام نماید.


97- زنان در دستگاههای دولتی چگونه می توانند بازنشسته شوند؟

بر اساس حکم کارگزینی ارگان مربوطه (وفق فصل سیزدهم قانون خدمات کشوری ماده 103)


98- بخشودگی جرائم چه شرایطی دارد و چه زمانی اعلام می‌شود؟

با عنایت به ماده 24 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب مورخ 98.02.15 مبنی بر نسخ صریح ماده 13 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی که تامین نیازهای کشور و تقویت آنها درآمد صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیات مستقیم به تبع آن نسخ آیین نامه اجرای ماده مذکور قانون بخشودگی جرایم نسخ شده است.


99- بررسی سوابق بیکاری چگونه می باشد و چه سوابقی مشمول بیکاری است؟

سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار باشد و سوابق ناشی از رای 148 مشمول بیکاری می باشند. سوابقی که مشمول بیمه بیکاری نمی باشند:(سوابق سربازی- انتقال کسور-سوابق حرف و مشاغل آزاد - بیمه اختیاری - سوابقی که مشمول 3 درصد بیمه بیکاری نمی باشد- بیمه های توافقی - سوابق بیکاری قبلی -کارگاه های خانوادگی ) حذف یا اضافه کردن سابقه در ماه وقوع بیکاری امکان پذیر می باشد. در صورتی که علت برقراری بیکاری حوادث غیرمترقبه(سیل ، زلزله و...) باشد نیازی به رعایت حداقل سوابق نمی باشد.


100- در صورتی که مادر و پدر متوفی تحت پوشش نبوده باشند می توانند بعد از فوت برای دریافت سهم اقدام کنند؟

درصورتی که مادر و پدر متوفی تحت کفالت نبوده باشند برای برقراری مستمری بعد از فوت فرزند(بیمه شده اصلی)می توانند با در داشتن مدارک(گواهی فوت ، شناسنامه ، کارت ملی ، دفترچه بیمه ) به آخرین شعبه بیمه پردازی مراجعه و درخواست ثبت نمایند.


101- مشخصات شناسنامه ای من تغییر کرده است نحوه اصلاح مشخصات هویتی در سازمان چگونه است؟

مراجعه بیمه شده به واحد اجرایی ذیربط (واحد نامنویسی) - ارائه سند هویتی تغییر یافته(شناسنامه ، کارت ملی ) - استعلام اطلاعات هویتی جدید از پایگاه ثبت احوال در سیستم نامنویسی متمرکز مخاطبان(توسط شعبه واحد نامنویسی یا کارگزاری مربوطه) - اعمال تغییرات هویتی در سیستم (توسط شعبه واحد نامنویسی یا کارگزاری مربوطه) - اسکن سند هویتی در آرشیو الکترونیک(توسط شعبه واحد نامنویسی یا کارگزاری مربوطه)


102- اطلاع رسانی زمان اعلام نتایج درخواست‌ها و پرداخت تعهدات کوتاه مدت به چه صورت می باشد ؟

نتایج درخواست‌ها در سامانه eservices.tamin.ir بخش "تامین اجتماعی من" (در وسط صفحه نخست) و همچنین از طریق پیامک به بیمه شده اطلاع رسانی می‌گردد.


103- آیا پسر از کار افتاده می تواند از مستمری پدر مرحوم خود استفاده نماید؟

فرزند پسر از کارافتاده معلول در صورت ارائه مدارک به شعبه پدر و ثبت درخواست کمیسیون پزشکی و پس از رای کمیسیون و تایید آن، مستمری پدر برایش برقرار می گردد. در صورتی که قبل از فوت پدر ازکارافتادگی فرزند تایید و تحت تکفل باشد مستمری بدون نیاز کمیسیون برای فرزند برقرار می گردد.


104- آیا بازنشستگی سخت و زیان آور باعث افزایش مستمری می شود؟

نحوه محاسبه سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور هر یک سال سابقه اشتغال و پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت و زیان آور 1.5 برابر محاسبه می گردد.


105- هزینه نقص عضو (غرامت نقص عضو )یکبار پرداخت می شود؟

بابت هر بار حادثه یکبار پرداخت می شود.


106- مدارک مورد نیاز جهت تعویض دفترچه چیست؟

اصل دفترچه درمانی و مدرک هویتی معتبر (شناسنامه یا کارت ملی صاحب دفترچه) اصل شناسنامه برای فرزندان اناث بالای 15 سال گواهی اشتغال به تحضیل برای فرزندان ذکور بالای 19 سال تمام


107- تعویض دفترچه درمان بصورت غیر حضوری به چه صورت می باشد؟

برای درخواست دفترچه غیر حضوری بیمه شده اصلی از طریق سامانه eservices.tamin.ir در قسمت بیمه شدگان--- خدمات درمانی و دفترچه بیمه ----درخواست دفترچه بیمه غیر حضوری مراجعه نماید(از این طریق برای فرد بیمه شده و افراد تبعه امکان درخواست دفترچه بیمه غیر حضوری امکان پذیر می باشد) -جهت تعویض دفترچه حضور فرد بیمه شده الزامی نمی باشد. -با تعویض کارگاه نیازی به تعویض دفترچه نمی باشد. -با تعویض دفترچه به بیمه شده اصلی پیامک ارسال می گردد(از طریق سامانه غیر حضوری می توان درخواست تعویض دفترچه داد و شعبه / کارگزاری تحویل دفترچه را می توان انتخاب کرد و دریافت دفترچه را می توان بصورت حضوری یا پیک انتخاب نمود(ارسال دفترچه از طریق پیک در دست اقدام می باشد و درحال حاضر امکان پذیر نمی باشد.


108- نحوه تنظیم لیست کارگاه های خانوادگی چگونه است؟

تنظیم لیست بیمه کارگاه های خانوادگی به صورت عادی و بدون احتساب بیمه بیکاری می باشد لیست توسط کارفرما تنظیم می شود و بدون بیمه بیکاری به سازمان ارسال میگردد (وفق ماده 36 و 39 قانون تامین اجتماعی و ماده 188 قانون کار)


109- برای ثبت شماره بیمه قبلی در کارگاه جدید چه اقداماتی لارم است؟

با مراجعه به شعبه یا کارگزاری ذیربط(شعبه بیمه مربوطه) واحد نامنویسی این امکان فراهم است. یا از طریق سامانه eservices.tamin.ir قسمت کارفرمایان ---- خدمات نامنویسی کارفرمایان---نامنویسی غیر حضوری بیمه شده ، ثبت نام افراد بصورت غیر حضوری امکان پذیر است.


110- در صورتی که شماره موبایل بنام بیمه شده نباشد چگونه می تواند در سامانه ثبت نام نماید؟

شماره تلفن همراه وارد شده در سامانه می بایست بنام شخص بیمه شده باشد. در غیر اینصورت جهت فعال سازی حساب کاربری مراجعه به شعبه الزامیست.


111- ثبت نام و تعریف گذرواژه ورود به سامانه به چه صورت می باشد؟(چگونه می توانم گذر واژه خود را تغییر دهم ؟)

به منظور ثبت نام با رجوع به سایت eservices.tamin.ir، مراحل ثبت نام و دریافت کد شناسایی را دنبال نمایید، تا امکان تعریف گذرواژه جهت ورود به سامانه فراهم گردد( برای کارفرمایان پس از تکمیل فرم تعهد نامه ابلاغ الکترونیک، گذرواژه خود را دریافت نمایید.)


112- چگونه برای جدول دریافت مقرری بیکاری اقدام کنیم؟

از 6 ماه سابقه لغایت 24 ماه سابقه : مجرد (6 ماه) - متاهل (12 ماه) از 25 ماه سابقه لغایت 120 ماه سابقه : مجرد (12 ماه) - متاهل (18 ماه) از 121 ماه سابقه لغایت180 ماه سابقه : مجرد (18 ماه) - متاهل (26 ماه) از181 ماه سابقه لغایت 240 ماه سابقه : مجرد (26 ماه) - متاهل (36 ماه) از 241 ماه سابقه به بالا :مجرد (36 ماه) - متاهل (50 ماه)


113- درصد جریمه بدهی که به مرحله اجرائیه میرسد چقدر است؟

حق اجراء عملیات اجرایی معادل نیم عشر مبلغ مندرج در برگ اجرائیه می باشد که پس از ابلاغ اجرائیه به بدهکار تعلق می گیرد(در اجراءمواد 90 و 91 آیین نامه اجرایی ماده 50 قانون) ضمناً چنانچه بدهکار ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ اجرائیه ترتیب پرداخت بدهی خود را بدهد نصف حق الاجرا از او دریافت خواهد شد.


114- در صورت عدم پرداخت بدهی قطعی چه میزان جریمه به آن تعلق می گیرد؟

جرائم عدم پرداخت حق بیمه 2 درصد بصورت ماهانه می باشد.


115- در صورت عدم ارسال لیست بیمه شدگان چه میزان جریمه به آن تعلق می‌گیرد؟

جریمه عدم ارسال لیست 10 درصد می باشد(درصورتی که حق بیمه ماه قبل واریز نشده باشد امکان ارسال لیست ماه جاری وجود ندارد) و در صورت عدم پرداخت لیست 2 درصد ماهانه جریمه تعلق می گردد.


116- چرا شعبه درخواست جمع آوری سوابق را قبول نمی کند؟

در حال حاضر نیاز به تجمیع سوابق نمی باشد.درصورت نیاز مراتب توسط شعبه (واحد نامنویسی) اقدام خواهد شد.


117- آیا کارفرما می تواند چندین حساب کاربری برای ورود به سامانه های سازمان داشته باشد؟

بله، در خصوص سامانه های samt.tamin.ir و eservices.tamin.ir نام کاربری همان کد ملی بوده ولی رمز سامانه های فوق می تواند متفاوت یا یکسان باشد.


118- حکم تغییرات بازماندگان چه زمانی صادر می گردد؟

حکم بازماندگان در زمان ورود یا خروج هر یک از بازماندگان واجد شرایط برقرار می گردد.


119- 1.به تعداد روزهای کارکرد خود اعتراض دارم؟ 2.به دستمزد روزانه خود، اعتراض دارم ؟ 3.در صورت اشکال در اطلاعات(کارگاه، شعبه و دستمزد) چه اقدامی باید کرد؟

1.در صورتی که کارفرما تعداد روز های کارکرد شما را در لیست کمتر ثبت کرده است ، با مراجعه به سایت eservices.tamin.ir می توانید اعتراض خود را ثبت نمایید تا بازرس سازمان به کارگاه شما مراجعه کرده و موضوع را بررسی نماید.

2.در صورتی که کارفرما تعداد دستمزد شما را در لیست کمتر ثبت کرده است ، با مراجعه به سایت eservices.tamin.ir می توانید اعتراض خود را ثبت نمایید تا بازرس سازمان به کارگاه شما مراجعه کرده و موضوع را بررسی نماید. 3.به شعبه مراجعه نمایید.


120- 1.چرا مبلغ بدهی قطعی و برآوردی با آنچه در سایت eservices.tamin.ir نمایش داده می شود متفاوت است؟ 2.اطلاعات کارگاه نمایش داده شده اشتباه می باشد؟ 3.پرداخت بدهی های اعلام شده به چه صورت می باشد ؟

1.آنچه در پورتال کارفرمایان نمایش داده می شود مربوط به تاریخ آخرین ابلاغ بدهی است و چنانچه مبلغ بدهی تفاوت دارد ممکن است بدهی در شعبه باشد که هنوز ابلاغ نشده است یا به بدهی های ابلاغ شده جریمه تعلق گرفته باشد. 2.به شعبه مراجعه نمایید. 3.با مراجعه به شعبه و دریافت برگ پرداخت می توانید نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نمایید.


121- منظور از خطای (183) چیست؟

کارگاه فعال نمي باشد. دريافت ديسکت براي کارگاه امکانپذير نيست.


122- خطای بحرانی چیست؟

خطای های بحرانی به دلیل عدم تطابق لیست ارسالی اطلاعات کارگاه/بیمه شدگان با اطلاعات ثبت شده در شعبه بیمه ای رخ داده که در اینصورت باید کارفرما به شعبه مراجعه نمایند.


123- منظور از خطای " خطای برگه پرداخت ماه قبل پرداخت نشده" چیست؟

منظور این می باشد که لیست ماه قبل ارسال ولی بیمه مربوطه هنوز پرداخت نشده است.


124- در صورت مشاهده پیغام" خطای پیمان در محدوده تاریخ وارد شده معتبر نمی باشد" چه باید کرد؟

لیست ارسالی خارج از دوره قرار داد می باشد در صورت تمدید قرارداد می بایست الحاقیه قرارداد به انضمام نامه واگذارنده کار به شعبه مربوطه ارائه شود.


125- منظور از خطای "خطای تعداد روزهای کارکرد با تاریخ شروع بکار و ترک کار مطابقت ندارد" چیست؟

هنگامی که تاریخ ترک کار یا شروع بکار کوچکتر یا بزرگتر از تعداد روزهای کارکرد باشد این خطا از سیستم ارسال می شود.


126- در صورت مشاهده پیغام " خطای ریز لیست با لیست ماهانه مغایرت دارد" چه باید کنیم؟

اطلاعات وارد شده توسط کاربر مجدد با اطلاعات ماهانه کارگاه کنترل شود.


127- در صورت عدم تایید لیست بیمه چه باید کرد؟

علت از شعبه مربوطه واحد درآمد(وصول حق بیمه) بایستی پیگیری شود.


128- منظور از خطای " مهلت ارسال لیست به پایان رسیده " چیست؟

کارفرمایان مکلفند حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان ارسال و پرداخت نمایند(وفق ماده 39 قانون) لذا سیستم به گونه ای طراحی گردیده است که پس از اتمام مهلت مذکور از دریافت لیست به صورت اینترنتی جلوگیری بعمل آمده و نسبت به صدور پیغام فوق اقدام می نماید.


129- منظور از خطای کد 005 چیست؟

نام خانوادگي بيمه شده با اطلاعات هويتي مغايرت دارد.


130- منظور از خطای " کد 009" چیست؟

شماره شناسنامه بيمه شده با اطلاعات هويتي ثبت شده مغايرت دارد. که در اینصورت باید کارفرما به شعبه مراجعه نمایند.


131- در صورت مشاهده پیغام " کد ملی وارد شده یا شماره بیمه تکراری است " چه باید بکنیم؟

موارد می بایست به اداره کل نامنویسی و حسابهای انفرادی جهت کنترل و اصلاح در صورت لزوم منعکس گردد.


132- 1-چه واحدی مسئول اعتبار بخشی مراکز طرف قرارداد می باشد؟ 2-جهت اعتبار بخشی مراکز طرف قرار داد به کدام مرکز باید مراجعه کرد ؟

1- با توجه به اینکه مرکز طرف قرارداد مرتبط به چه حوزه ای باشد ، اعتبار بخشی توسط واحد مربوطه انجام می گردد .به عنوان مثال پزشکان از طریق نظام پزشکی ، بیمارستان ها از طریق وزارت بهداشت و ... 2- با توجه به پاسخ بند 1 به مرکز ذیربط مراجعه گردد.


133- در صورتی که از کارافتادگی کلی توسط کمیسیون پزشکی تایید شود و بیمه شده انصراف دهد، بعد از گذشت چندین سال می تواند مجددا اقدام نماید؟

چنانچه اشتغال وی تداوم یافته و په محض اعلام ترک کار توسط کارفرما،پایداری رای ازکارافتادگی مجددا از کمیسیون استعلام می گردد.


134- علت عدم ارسال پیامک های مربوط به کارفرمایان در سیستم بازرسی الکترونیک در زمان تایید نهایی گزارش بازرسی و همچنین ثبت درخواست اعتراض در پورتال کارفرمایان و بیمه شدگان چیست؟

در برخی موارد به دلیل حجم بالای درخواستها، پیامک های ارسالی در صف قرار گرفته و با تاخیر ارسال می شوند لذا کارفرمایان محترم می توانند آخرین وضعیت درخواستهای خود را از طریق سامانه https://eservices.tamin.ir مشاهده نمایند.


135- 1-آیا جهت گرفتن کد کارگاه جدید الزاما نیاز به بازرسی می باشد؟ 2-مراحل درخواست بازرسی حضوری چگونه است ؟ 3-از طریق چه سامانه ای میتوان درخواست بازرسی (الکترونیکی) کارگاه را ثبت کرد ؟

1- بلی 2-مراجعه به واحد بازرسی کارگاهها در شعب و ارائه درخواست کتبی ثبت شده در دبیرخانه شعبه 3- از طریق درگاه خدمات غیر حضوری به نشانی eservices.tamin.ir


136- جهت دریافت شماره بیمه برای اولین بار چه اقداماتی باید انجام داد؟

ارائه شناسنامه / کارت ملی / عکس 4*3 / شعبه مربوطه(واحد نامنویسی) / کارگزاری (شعبه مربوطه) /اظهار نامه ممهور به مهر کارفرما(فرم نامنویسی اولیه) ضمناً در خصوص اتباع خارجی ارائه گواهی اشتغال بکار از مبادی ذیربط (وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی)گذر نامه یا روادید الزامی است.


137- درخواست بازنشستگی به صورت غیر حضوری امکان پذیر می باشد ؟از چه طریق باید اقدام نمود؟

بله از طریق سامانه ucm


138- نحوه ثبت نام بیمه شده یا مستمری بگیر متوفی جهت دریافت هزینه کفن و دفن وی چگونه است؟

سرویس غیرحضوری کفن و دفن، تنها برای همسر بیمه شده اصلی است، جهت خود بیمه شده اصلی که متوفی است، باید بازماندگان به شعبه مراجعه نمایند.


139- جهت بهره مندی از مستمری از کارافتادگی کلی باید چه درصدی توسط کمیسیون پزشکی تایید گردد؟

66 درصد و بالای 66 درصد از کارافتادگی کلی تایید می گردد.


 140- درصورتی که بیمه شده مرد،دارای 2 همسر باشد سهم هر کدام چقدر است؟

هرکدام 25 درصد از مجموع سهام را دریافت می نمایند.


141- همسر مرحوم چند درصد از حقوق را دریافت می کند؟

50 درصد از مجموع سهام مبلغ مستمری را دریافت می نماید.


142- از چه طریقی میتوانم سوابق تایید شده را به ارگانهای دیگر ارسال نماییم؟

با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان به آدرس eservices.tamin.ir بخش بیمه شدگان --- انتخاب گزینه خدمات سابقه ---- گزینه اعلام سابقه به موسسات را انتخاب نمود.


143- مدارک لازم جهت نامنویسی قرارداد و دریافت کد متمرکز پیمان کدام است؟

ارائه تصویر قراردادبا گواهی واگذارنده کار به شعبه محل اجرای پیمان. 


144- دستمزد و مزایا ی مشمول پرداخت حق بیمه در تنظیم لیست بیمه چیست؟

تمــام وجوه و مزایای نقــدی و یا غیرنقدی مستمر که تحت هر عنوان به صورت مزد، حقوق، کارمزد و یا کارآموزی در مقابل کار به بیمه شده پرداخت می شود، مشمول کسر حق بیمه می شود. پرداختی های زیر مشمول کسر حق بیمه اســت: مزد حقوق دستمزد مزایای مستمر شغلی اضافه کار حق الزحمه نوبت‌کاری فوق العاده مشاغل سخت و زیان آور حق حضور در جلسات کار شب و فوق العاده کشیک مزد ایام تعطیل و مرخصی کمک هزینه مسکن پاداش مستمر دریافتی افرادی که به طور کارمزد به کار اشتغال دارند دریافتی کارآموزان (در مواردی که افراد جهت یادگیری مشاغل در کارگاه ها وجهی دریافت می کنند) ایاب و ذهاب کارکنان که به صورت ماهیانه برای رفت و آمد به محل کار و منزل پرداخت می‌شود.


145- آیا دستور اداری در رابطه با همسان سازی حقوق مستمری بگیران ابلاغ گشته است؟

متناسب سازی مستمری بگیران از تاریخ 1399/05/01 اجرا و پرداخت گردید.(بند ب ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور)


146- در چه صورت دفترچه بیمه به خانواده تحت کفات سرباز تعلق می گیرد؟

در صورتیکه بیمه شده سرباز دارای یکی از شرایط زیر باشد مطابق ماده 94 ق.ت.ا ، افراد تحت کفالت وی در طول مدت سربازی می توانند دفترچه درمانی دریافت نمایند: 1- نام بیمه شده در لیست پرداخت حق بیمه یا گزارش بازرسی کارگاه در دو ماه قبل از تاریخ اعزام به خدمت وجود داشته باشد. 2- بیمه شده دوماه قبل از تاریخ اعزام ،غرامت دستمزد (هزینه درمان )و یا مقرری بیمه بیکاری (حقوق بیمه بیکاری) دریافت نموده است. 


147- استفاده از دفترچه درمانی در بیمه اختیاری به چه صورت است؟

شامل دفترچه درمانی رایگان (بدون فرانشیز) است.


148- آیا بیمه شده اصلی برای فرزندان زیر 2 سال خود می تواند درخواست صدور دفترچه غیرحضوری (ارسال با پیک) بدهد ؟

در حال حاضر این امکان فقط از طریق مراجعه حضوری به نزدیک ترین شعبه بیمه شده امکان پذیر می باشد.


149- 1- دوره حسابرسی از دفاتر قانونی براساس قانون چند ساله است؟ 2- در چه شرایطی حسابرسان بیشتر از یک سال را مورد بررسی قرار می دهند؟

1-برای انجام بازرسی از دفاتر و مدارک کارفرمایان کارگاه‌های مشمول محدودیت زمانی قائل نگردیده است ولیکن در ارتباط با شرکتهای خصوصی، بازرسان سازمان در اجرای تصویب‌نامه ستاد اقتصاد مقاومتی، صرفاً دفاتر آخرین سال مالی شرکت‌های مذکور را با لحاظ استثنائات مربوطه و وفق مقررات موضوعه مورد بازرسی قرار داده و از انجام بازرسی سنوات گذشته خودداری می نماید.(ماده 47 قانون تامین اجتماعی) 2-در صورتی که واحد مورد بازرسی غیرخصوصی (اعم از دولتی، نهاد‌های عمومی غیردولتی و...) باشد. - در صورتی که واحد مورد بازرسی خصوصی بوده و جزو استثنائات تصویب‌نامه ستاد اقتصاد مقاومتی باشد. - کارفرما برای رفع موانع تولید، مفاصاحساب تعهدی اخذ نماید.(در اجرای ماده 40 قانون)


150- در صورتی که انحصار وراثت در دست نباشد،پرونده پیگیری می شود؟

بله ،مستمری از تاریخ فوت لغایت 9 ماه بعد از فوت بیمه شده اصلی پرداخت می گردد بعد از این فرصت 9 ماهه در صورت عدم ارائه انحصار وراثت مستمری قطع می گردد.


151- حقوق برای بازماندگان از زمان فوت مقرر می گردد و یا زمان درخواست؟

برقراری مستمری بازماندگان برای همسر بیمه شده اصلی از زمان فوت و برای فرزندان (فرزند دختر در صورتی که ازدواج نکرده و یا اشتغال نداشته باشند و فرزندان پسر که سن آنان زیر 19 سال می باشد)از زمان درخواست پرداخت می گردد.


152- هر چند وقت یکبار باید به شعبه مراجعه کرد برای احراز هویت؟

6 ماه یکبار


153- سابقه قابل قبول در دستگاه یعنی چه؟

آن مدت از سوابق خدمت کارمندان می باشد که در حالت اشتغال به صورت تمام وقت انجام شود و کسور حق بیمه مربوط را پرداخت نموده باشد و در هر صورت مورد پذیرش دستگاه قرار گرفته باشد.


154- چرا خدمات دفترچه درمانی سایت بیمیتو در دسترس نمی باشد؟

برای درخواست خدمات غیرحضوری دفترچه بیمه، مخاطبین می توانند به سامانه eservices.tamin.ir مراجعه نمایید. قابل ذکر است درگاه یکسان خدمات غیرحضوری سازمان، از طریق سامانه مذکور قابل ارائه است.


155- نوبت دهی مراکز درمانی/بیمه ای از طریق سرشماره (*4*1420# ) در برخی مواقع قطع بوده و امکان دریافت نوبت تلفنی هم میسر نمی باشد؟

امکان اخذ نوبت از طرق ذیل امکان پذیر است: 1.نوبت دهی اینترنتی با مراجعه به آدرس nobat.tamin.ir 2.نوبت دهی اینترنتی با مراجعه به آدرسreserve.tamin.ir برای شعب بیمه ای و کارگزاری 3.نوبت دهی از طریق دستگاههای وب کیوسک 4.نوبت دهی از طریق اپلیکیشن موبایل جهت گوشی های اندروید( قابل دریافت از طریق کافه بازار و سایت tamin.ir ) 5.نوبت دهی از طریق مراجعه حضوری


156- از چه سایتی لیست بیمه را به شعبه ارسال کنیم؟

samt.tamin.ir


157- آدرس سایت دریافت نرم افزار تنظیم لیست حق بیمه چیست؟

tamin.ir


158- پرداخت سنوات به چه صورت می باشد؟

سنوات مازاد بر 20 سال سابقه محاسبه می گردد.


159- غرامت مقطوع فوت (مبلغ مستمری که یک بار به علت عدم شرایط برقراری مستمری پرداخت می گردد) چگونه بین وراث واجد شرایط تقسیم می شود؟

به پدر و مادر بیمه شده متوفی هر کدام 20 در صد از مجموع سهام بازماندگان واجد شرایط همسر متوفی 50 در صد و هر فرزند 25 در صد پرداخت می شود.


160- پدر و مادر مرحوم (بیمه شده اصلی) که تحت کفالت مرحوم (بیمه شده اصلی) بودند چند درصد از مستمری را دریافت می کنند؟

هرکدام(پدر و مادر) 20 درصد از مجموع مبلغ مستمری پرداخت می گردد.


161- دختر چند درصد از حقوق را دریافت می کند؟

25 درصد از مجموع حقوق مستمری پرداخت می گردد.


162- درصورتی که دختر،هم از پدر و هم مادر یتیم باشدو نامادری نیز داشته باشد،سهم هر کدام چقدر است؟

50 درصد از مجموع مبلغ مستمری برای دختر و 50 در صد مبلغ مستمری برای نامادری پرداخت می گردد.


163- چرا مستمری بگیر امکان دسترسی به بخش سابقه خود را ندارد ؟

مشاهده سوابق تنها برای بیمه پردازان امکان پذیر است.


164- آیا می توان پرونده را به شهری که در آن سکونت موقت داریم ارجاع دهیم؟

بله درهر صورت پرونده به شعبه ای که در محدوده محل سکونت مستمری بگیر می باشد انتقال داده می شود.


165- برای تایید افراد تحت تکفل کجا مراجعه شود؟

به دفاتر کفالت در سطح شهر محل اقامت که دارای مجوز فعالیت از استانداری می باشند.


166- شرایط ادعای اشتغال چیست؟

ادعای اشتغال بایستی اقدام با ارائه مدارک و مستندات اشتغال باشد(مدارک و مستندات جدید بایستی ارائه گردد) بعد از صدور حکم مستمری و دریافت حقوق می توان ادعای اشتغال نمود.


167- شرایط برقراری بیمه اجباری چیست؟

ارائه مدارک و مستندات کارگاه وفق بخشنامه 19 درامد و سپس بازرسی کارگاه و تنظیم و ارسال لیست بیمه شدگان کارگاه توسط کارفرما


168- آیا باید در شعبه ای که کارفرما معرفی می کند نامنویسی کرد؟

در حال حاضر نامنویسی می بایست در شعبه ای انجام بشود که کارگاه در محدوده آن شعبه قرار دارد. جهت نامنویسی الزاما (بیمه شده/کارفرما/نماینده کارفرما ) می توانند برای نامنویسی اقدام نمایند. جهت نامنویسی یا بروزرسانی ارتباط بیمه ای درشعبه مربوطه و کارگزاری های مرتبط با آن شعبه انجام می شود. (در حال حاضر کارفرما می توان برای ثبت نام بیمه شده از طریق سامانه eservices.tamin.ir گزینه کارفرمایان ---- خدمات نام نویسی کارفرمایان ----نامنویسی غیر حضوری بیمه شده می توان اقدام نمود)


169- شرایط ابطال دفترچه به چه صورت است؟

-امکان ابطال دفترچه درمانی به صورت متمرکز در کلیه واحدهای اجرایی وجود دارد.(از تمامی کارگزاری های سطح کشور امکان پذیر می باشد) -برای ابطال دفترچه نیاز به حضور بیمه شده نمی باشد و نماینده کارفرما یا خود کارفرما نیز می تواند نسبت به انجام ابطال دفترچه اقدام نماید. -در صورت فوت بیمه شده ارائه اصل دفترچه درمانی با انضمام گواهی فوت از جانب خانواده یا کارفرما امکان پذیر می باشد. -برای ابطال دفترچه به صورت غیر حضوری در دست اقدام است.


170- آیا امکان درخواست تغییر شرط معدل و حداکثر شرط سنی مندرج در آگهی استخدام وجود دارد؟

با توجه به اینکه ضوابط مندرج در آگهی استخدامی، مصوبه ارکان سازمان می باشد لذا امکان تغییر معدل و شرایط سنی مندرج در بند 2 دفترچه راهنما امکان پذیر نمی باشد.


171- آیا شرایط بازنشستگی برای سن بالای 60 داریم؟

آقایان با 60 سال سن و بالاتر با داشتن 10 سال سابقه به بالا (در صورتی که زیر ده سال سابقه داشته باشند می توانند ما به التفاوت را تا 10 سال یکجا پرداخت نمایند)و خانم ها با 55 سال سن به بالا با داشتن 10 سال سابقه به بالا (در صورتی که زیر 10 سال سابقه داشته باشند می توانند ما به التفاوت را تا 10 سال یکجا پرداخت نمایند) و بازنشستگی خود را اعلام نمایند.( تبصره 1 و خود ماده 76 صدق می کند.)


172- در صورت عدم تمایل بیمه شده به تکمیل نرخ حق بیمه خود سوابق جهت بازنشستگی چگونه محاسبه می گردد؟

در صورت عدم تمایل بیمه شده به پرداخت مابه التفاوت ، 50 درصد سنوات پرداخت حق بیمه جهت احراز و برقراری مستمری و بازنشستگی لحاظ می گردد. پس از برقراری مستمری امکان پرداخت ما به التفاوت قالیبافان 14 درصد وجود ندارد.


173- برقراری مستمری بازمانده برای ایرانیان خارج از کشور امکان پذیر است؟

در صورتیکه مرحوم دارای سابقه معتبر نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد بازماندگان حائز شرایط یا وکیل قانونی آنان با ارائه مستندات مربوطه به آخرین شعبه بیمه پردازی یا کارگزاران رسمی برون مرزی می توانند نسبت به ارائه درخواست اقدام نمایند.


174- بیمه ایرانیان خارج از کشور شامل چه مزایایی می‌شود؟

بسته به نرخ انتخابی متقاضی که شامل دو نرخ 16درصد و 20درصد می باشد تعهدات بلند مدت شامل می گردد که نرخ 16 درصد شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و 20درصد اضافه بر تعهدات فوق از کارافتادگی هم شامل می گردد متقاضیان عزیزی که حمایت های درمان را انتخاب می نمایند با پرداخت حق بیمه مربوطه از مزایای درمان در داخل کشور و همینطور هزینه وسایل کمک پزشکی و هزینه مراسم ترحیم(کمک هزینه کفن و دفن)برخوردار می گردند.


175- آیا بیمه بیکاری به اتباع خارجی تعلق می گیرد؟

خیر(برابر ماده 5 قانون تامین اجتماعی)


176- شرایط و مدارک لازم جهت پذیرش لیست دستی CD چیست؟

مدارک احراز کارفرمایی پس از ثبت نام هویتی و اخذ کد کارگاهی با توجه به فرمت فایلهای مربوطه می بایست کارفرما و یا نماینده قانونی وی نسبت به تکمیل فیلد های مزبور با رعایت حداقل و حداکثر دستمزد و اقلام مشمول و غیر مشمول اقدام و به شعبه و یا کارگزاری مربوطه ارائه نماید.


177- شرایط و مدارک پذیرش لیست معوقه چیست؟

ارائه درخواست به شعبه مربوطه و ارسال درخواست و تصویر قرارداد از اداره کل استان به اداره کل وصول حق بیمه صرفاٌ در خصوص قراردادهای با موضوع خدماتی و تامین نیروی انسانی.


178- شرایط تامین اعتبار دفترچه برچه اساسی است؟

تابع ضوابط و مقررات سازمان تامین اجتماعی و صرفاً در صورت احراز شرایط مربوطه امکان پذیر می باشد. تامین اعتبار بصورت غیرحضوری امکان پذیر نمی باشد و در کارگزاریهای رسمی سازمان و شعب فراهم می باشد. جهت تمدید بیمه شده اصلی / کارفرما/نماینده شرکت می توانند اقدام نمایند.


179- شرایط خاص قراردادهای انفورماتیکی چیست؟

شرکتهای دارای مجوز فعالیت انفورماتیکی که قراردادهایی در حوزه فناوری اطلاعات انعقاد مینمایند و انجام عملیات پیمان توسط نیروهای متخصص آن شرکت انجام میگردد ؛ حق بیمه کارکنان شاغل در اجرای قرارداد براساس بازرسی از دفاتر قانونی آنان مطالبه خواهد شد.


180- به چه قراردادهایی دانش بنیان گفته می شود؟

1- پیمانکار از جمله شرکت های و موسسات دانش بنیان که از حمایت و تسهیلات قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی اختراعات برخوردار می باشند. 2-موضوع قرارداد در زمینه دانش بنیان 3- موضوع قرارداد مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باشد 4- گواهی معاونت مذکور جهت شرکت پیمانکار ارائه گردد. (کارفرمای قراردادهای دانش بنیان عموماً مراکز ذیصلاح دارای طرح های دانش بنیان می باشد. تاییدیه دانش بنیان بودن قرارداد را مراکز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر می‌کند)


181- شرایط خاص قراردادهای مشاوره ای چیست؟

شرکتهای مشاوره ای که دارای مجوز فعالیت از انجمن مشاوران مدیریت بوده و دارای قراردادهایی با موضوع مشاوره مدیریت باشند؛ حق بیمه کارکنان شاغل در اجرای پیمان براساس بازرسی از دفاتر قانونی آنان مطالبه خواهد شد. در صورت انعقاد قرارداد مشاوره با شخص حقیقی، کارفرما مکلف به پرداخت حق بیمه آن شخص بعنوان بیمه شده (ماده 28 قانون تامین اجتماعی)خواهد بود.


 ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 88%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
پریسا دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰
برای انتقال از صندوق تأمین اجتماعی به سایر صندوق ها چطوریه؟ ارسال پاسخ
امید رحیمی یکشنبه ۷ دى ۱۳۹۹
سلام
سوال؛من داخل شهرک صنعتی شهرمان کارگاه درب و پنجره پی وی سی دارم که برای بیمه کارگر هایم‌ هیچ‌کمک دولتی بهم نمیدن میگن اگر همین کارگاه را ببری داخل شهر بهت کمک دولتی برای بیمه تعلق میگرد ایا برای این موضوع راهی هست؟ ارسال پاسخ
محمدکوچکی میبدی یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹
خیلی خوب ارسال پاسخ
رسول زاهدي چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹
سلام آیا کارمندی که آخر هرسال پاداشی بیشتر ازقانون کار با تایید و رضایت کارفرما دریافت میکرده،درپایان کار یا جدا شدن ازمجموعه،شامل سنوات میشود؟ ارسال پاسخ
مهیا پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸
سلام ببخشید شما میتونید بگید چه بیماری هایی به‌ش هزینه درمان تعلق میگیره وچه بیماری هایی اصلا تعلق نمیگیره یک لیست میخوام ارسال پاسخ
ممان پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۷
ادرس کجاست؟ ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟