شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

واکنش تولیدکنندگان به آزادسازی سقف رقابت در بورس کالا
پیام های زیادی طی دو روز گذشته در قالب #پیام_وارده و واکنش به آزادسازی سقف قیمت ها در کانال ویکی پلاست درج شد، از درد دل تا راهکار و پیشنهاد. همه پیام های رسیده را برای تجمیع و مستندسازی در این پست منتشر می کنیم.

#پیام_وارده 1

این آزادسازی (سقف قیمت ها) قیمت ها فقط به نفع پتروشیمی ها شد. از آن طرف رانت سودی که از اختلاف قیمت بورس و بازار آزاد نصیب بعضی از همکاران سهمیه دار می شد را آجر کرد، ولی درامد پتروشیمی ها ۲ تا ۳ برابر قبل شد.

صنف من پت و بطری است راحت بگویم پتروشیمی ها قبلا با فروش مواد به قیمت ۶تا ۷هزارتومان در بورس کالا به سهمیه دارها سرشان بدون کلاه می ماند و سهمیه دارها ۲۰تا ۲۴هزارتومان می فروختند.

... حالا همه مواد بورس کالا را راحت با قیمت ۱۸تا ۲۲هزار تومان در بورس کالا ۲ روز قبل فروختند ۲تا۳ برابر قیمت پایه قبل، حالا همه تولیدکنندگان پایین دستی چه سهمیه دار و بدون سهمیه رانت مواد ندارند. حالا رقابت مردانه است در این اقتصاد بی ثبات ارزی.


#پیام_وارده 2

در خصوص آزاد سازی دامنه رقابت ،نکات زیادی وجود دارد که بنده به یک مورد آن اشاره دارم. اصولا بورس کالا در کشور ما به مانند سایر موارد مشابه نقایصی دارد که از جمله آن عدم امکان حضور فعالان و رقبای شرکتهای پتروشیمی در دنیا برای عرضه محصولات خود میباشد.

همچنین در جایی که برخی از دلال ها میتوانند تمام تولید یک پتروشیمی داخلی را خرید کنند دیگر چه ساز و کاری جواب میدهد؟
بهتراست زمینه ورود سایر پتروشیمی هاو همچنین عرضه کنندگان محصولات چه داخلی و چه خارجی در بازار فراهم شود.

#پیام_وارده 3

به نظرم تا کنون که قیمت مواد پتروشیمی با ارز دولتی بود دلال ها با خرید سهمیه مواد تولیدکننده های ضعیف تر، تعیین کننده نرخ بازار آزاد مواد بودند و البته در ازای این هم پولی رو از درآمد دلالیشون به صاحب پروانه پرداخت میکردند که هر چقدر کم از سوی تولیدکننده قابل اعتراض نبود چون اساساً هر دو مرتکب فعل غیر قانونی بودند و از این طریق مرسوم دلالها درآمد بسیار بالایی داشتند که این درآمد ناشی از کاغذ بازی، حرام و غیر قابل توجیه است که البته کسی به این اتفاق ناهنجار امروز جامعه توجه نمیکنه و اسم اون رو تجارت یا به قول خودشون بیزنس میگذارند.

الآن هم که قیمت ها آزاد شده البته باز هم دلال ها پول خوبی برای خرید مواد دارند و مجدداً تعیین کننده نرخ بازار خواهند بود و واضح است تولیدکننده ها قدرت رقابت با دلال ها رو ندارند چون کلی هزینه و سربار کنار فروش اونها وجود داره و سرمایه در گردش اونها خیلی کمتر از دلال هاست. پس افراد متولی امر بفرمایند اگر قرار از گرداندن اقتصاد یک کشور دلالی و یا به عبارتی بیزنس است ما هم کارگاه ها مونو تعطیل کنیم و به تجارت مواد پتروشیمی مشغول بشیم!؟ مردم هم با یارانه و لقمه آماده دولت زندگی کنند و دیگه کسی تمایلی به سازندگی نداشته باشه.

#پیام_وارده 4

همه این دلال بازی ها فقط کار خود پتروشيمي بود که به آزاد کردن قیمت ها برسند که رسیدن حالا به حساب خودشون سود دلال قانونی میره تو جیب پتروشیمی، چه تاثیری برای تولید کننده داره، اینها واقعا دنبال تولید کننده واقعی بودن.

پیدا کردن تولید کننده واقعی خیلی راحت هست. از نظر من تولید کننده واقعی اونهای هستن که از صنف پلاستیک پروانه کسب دارند که بدون کوچیکترین حمایت و خرید مواد اولیه آزاد کار کردن و پول بیمه، برق،مالیات و کلی هزینه دیگه دادن و تو این وضعیت بیشترین آسیب را خوردن اینها هستن تولید کننده واقعی که بدون داشتن سهمیه از بورس تو هر شرایطی تولید کردن.

من خودم تولید کننده هستم که 15سال سابقه تولید که پروانه کسب از اتحادیه صنف پلاستیک داریم و اینو لیست بیمه و پول برق و هزینه های دیگه ثابت میکنه ولی با این شرایطی طی این چند ماه پیش آماد فشار زیادی بر ما و امثال ما که تولید کننده واقعی هستن آمد.

#پیام_وارده 5

من یه تولید کننده با ۷ نفر کارگر هستم که به لطف سیاست های دولت و وازت سمت دارم از چرخه تولید خارج و یه ورشکسته سربار میشم دوستان مخالف و موافق نظرات خوبی دادن ولی یه نکته خیلی بهش اشاره نشد تمام سیاستهای که اتخاذ میشه مشمول نظارتن و بدون نظارت سودجویان و دلالان گرامی راهی برای دور زدن قانون پیدا میکنن چرا دولت رانتهای بدون نظارت روانه بازار میکنه و هیچ مسئولیتی در قبالش نمیپذیره توی این شرایطی که مملکت داره و نقدینگی چرخ اقتصاد رو داغون کرده توی همین چند ماه اخیر دوستان دلال با رانتهای دولتی ملیاردها تومن به جیب زدن و من تولید کننده باید با هزار گرفتاری چرخه کارمو سر پا نگه دارم دلالانی که با سیاستهای غلط مسئولین ملیاردها به جیب زدن تمام درامد حاصل از این سوءمدیریت رو توی همین بازار به گردش انداختن تا منافع خودشون رو تضمین کنن کاری هم به من تولید کننده ندارن که ایا میتوانم جوابگوی اون عده ادمی که از کنار تولیدی من دارن نونی واسه زن و بچشون میبرن باشم یا خیر.

#پیام_وارده 6

فقط اگر لطف کنید به گوش مسئولین برسونید :
مواد pet که دیروز  توی بورس ۲۲ هزار تومان قیمت خورد (با مالیات ارزش افزوده) حمایت تولید ملی میباشد یا پر کردن جیب پتروشیمی و تعطیل شدن تدریجی صنایع پایین دستی؟ پس چرا هیچ کسی از منتقدان رانت که ۱۰ هزار جور به فکر این مهم بودن
 دیروز از این قیمتهای فضایی انتقادی نکردن؟! وسکوت کامل کردن؟

من پس از ۳۵ سال تولید هنوز درک نمیکنم مگر مواد اولیه که کشور خودمان تولید میکند باید با ۳۰۰‎٪ رقابت عرضه بشه
من در چند نمایشگاه ریاض عربستان در گذشته عرضه مستقیم محصولات داشتم.

و سایر همکاران عربستانی به راحتی وبا اطمینان ۱۰۰‎٪ محصولات پایین دستی شان را ارائه میکردند. الان ما چگونه میتوانیم هر هفته یه قیمت عجیب و غریب به مشتری های مان بدهیم اخر با این وضع کمبود نقدینگی سرمایه در گردش چگونه ما مواد دوره تولیدمان را تهیه کنیم این روش بورس برای مواد فروشان شاید سوداور باشد ولی برای تولید کننده به خاطره بی ثباتی و گرانی شدید هیچ توجیه اقتصادی ندارد این بازیها را هم رانت خوران کلان دامن زدن و الان هم دارند منفعتشو میبرند.

#پیام_وارده 7

بر خلاف یکی از دوستان که فرمایش کردن که با آزادسازی قیمتها مخالف هستند، من با آزادسازی قیمتها کاملا موافقم‌ و معتقدم که دلار و قیمت همه کالاها باید آزاد باشد تا مصارف آن کالا به دلیل ارزان نگداشته شدند، بالا نرود و رانت و فساد ایجاد نشود و بهره وری کاهش نیابد. و اگر دولت میخواهد به اقشار ضعیف کمک کند بهتر است از درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ها به توانمندسازی قشر ضعیف بپردازد چون از آزادسازی قیمت‌ها به شدت درآمدهای دولت افزایش خواهد یافت و کسری بودجه و متعاقب آن رشد نقدیگی و تورم کاهش می یابد. حال اگر مردم به دولت به عنوان سازمانی که باید این افزایش درآمد را به طور صحیح باز توزیع کند و برای بهبود وضع اقتصاد کشور هزینه کند، اعتماد ندارند، این بحث دیگری است.

#پیام_وارده 8

میشه بفرمایید کی تا به حال دولت از محل درامد بالایشان به تولید کننده کمک کرده؟ جز به اینکه فقط مالیات و بیمه و بهداشت  و وام سخت الوصول وبا بهره ۲۴ ‎٪ و ....... به جان تولید کننده بی نوا انداخته تا دلالان براحتی بدون بیمه و مالیات و.... دارند جولان میدهند.

بنده حقیر از برج ۲ امسال با ۶۰ تا کارگر فقط هزینه سربار تولیدم ۲ برابر شده سرمایه در گردشم ۱/۴ شده و سود محصولاتم تقریبا به زیان رسیده و‌مجبور به تعدیل نیرو و نهایتا تعطیلی کردن  کامل کارخانه هستم  البته به سود زیاد دولت و یارانشان.

ما با هماهنگی شورای تامین استان یه نامه جهت خرید مستقیم از پتروشیمی ( ۱۸ کارخانه کلیدی )به وزارت صمت از طریق استان فرستادیم که یکشنبه با پیگیری از دفتر تخصصی شیمیایی سلولزی نامه پس از دستور اقای صالحی نیا به دفتر اقای محتشمی پور ارسال شده بود که ایشان فرموده بودن دیگه قیمتها ازاد شده و نیازی به قرار داد نیست!!!! یعنی معاون‌وزیر و شورای تامین استان و‌تولید کننده کشک.

#پیام_وارده 9

من با آزاد سازي قيمتها براي اقلام تاثير گذار در معيشت مردم در شرايط فعلي كشور مخالفم:
زندگي براي ٨٠ ميليون نفر انسان در ايران را نبايد به صورت بخشي جمع بندي نمود!
توليد ناخالص ملي ايران اگر حدود ٤٠٠٠ تا ٥٠٠٠ دلار باشد اما بر اساس قدرت خريد حدود ١٨٠٠٠ دلار است.معني آن اين است:
ماندن در ايران براي اكثريت مردم توجيه اقتصادي دارد و الا اگر قرار باشد يك مهندس  با سابقه ٤٠٠ دلارو يك كارگر ١٠٠ دلار حقوق بگيرند و اقلام اساسي قيمت آزاد داشته باشند به نظرتان نبايد همه شاغلين كوچ كنند و ايران خالي از سكنه شود؟!
متاسفانه در كشور ما همه جدا جدا به پديده ها نگاه مي كنند.
به طور كلي ماداميكه حتي يك كالاي أساسي در كشور به صورت يارانه اي فروخته شود معني آن اين است كه مردم نياز به حمايت دارند و براي كليه اقلام كه در نيازهاي ضروري مردم نقش دارند بايستي مبلغ يارانه اي در نظر گرفته شود.
از طرفي در اقتصاد كلان در توليد ناخالص ملي با افزايش نهاده هاي توليد،در كل توليد كاهش خواهد يافت و سفته بازي رونق مي گيرد.

#پیام_وارده 10

با توجه به برداشته شدن سقف قيمت ها، رسما قيمت مصرف كننده، سازمان حمايت از توليد و مصرف كنندگان و تعزيرات بي معنا خواهد بود و با اولويت هايي كه به ترتيب برنده مي شوند بسته به ريسك و شانس بين قيمت تمام شده نفر اول و نفرات نهايي تا ٥٠٪؜ يا بيشتر تفاوت قيمت وجود خواهد داشت.

دولت چطور مي خواد جلوي اين امر رو بگيره؟ اين باعث ميشه بعضي توليد كننده ها تا ٨٠٪؜ سود كننده و بعضي ديگر حتي نتونند هزينه ها رو پوشش بدهند. اگر دولت پتروشيمي ها رو مكلف به عرضه مي كرد و قيمت ها رو هم افزايش مي داد براي توليد كننده ها راحت تر بود مشابه ساليان قبل.


 #پیام_وارده 11

متاسفانه صنايع استان و شهرستان ها هيچ گونه حمايتي از توليد كننده واقعي نميكند بارها به انها اطلاع داديم كه فلان شركت كه كار نميكند و اصلا  هيچ ماشين الات وقالب ندارد چرا شش نوع مواد از پتروشيمي ميگيره و فقط سهميه پت اين شركت ٩٥ تن در ماه بوده كه دريغ از توليد يك عدد بطري ...... متاسفانه پالايش در واحد هاي توليدي فعال و غير فعال اصلا انجام نميشود با ازاد سازي قيمت توليد كننده كه توان خريد راندارد بازهم دلالان حرف اول و اخر رادر قيمت گزاري مواد اوليه ميزند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟