سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب اخبار صنعت
۱۱ بهمن ۱۳۹۷ 0 1234

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم بهمن 1397

رونق بورس پلیمری با اهرم کاهش قیمت پایه

رونق بورس پلیمری با اهرم کاهش قیمت پایه
رشد محسوس حجم معامله پلیمرها در بورس کالا به کمک کاهش قیمت‌های پایه و همچنین بالابودن نسبی حجم عرضه‌ها موجب شد تا یک هفته خوب در این بازار تجربه شود گویی روزهای خوب بازار وارد سومین هفته خود شده است.

درخشش معاملات پلیمرها در بورس کالا تداوم دارد و این هفته شاهد یکی از بهترین کارنامه‌های معاملاتی حتی در سال جاری هستیم. عرضه‌ها نزدیک به 1.5 درصد رشد کرد ولی در برابر آن تقاضا نزدیک به 12 درصد افزایش یافت. همین داده یعنی برتری رشد تقاضا بر عرضه‌ها نشان می‌دهد که جذابیت خرید افزایش یافته است که مهمترین دلیل آن را می‌توان در کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا جستجو کرد و البته رشد عرضه گریدهای جذاب. این وضعیت موجب شد تا شاهد افزایش نزدیک به 14 درصدی حجم معامله پلیمرها در بور کالا باشیم و این حجم به بیش از 70 هزار تن رسید.

این رقم معاملاتی بالاترین حجم داد و ستد از اواخر تیرماه تاکنون است. همچنین نشان می‌دهد که بازار به خوبی از کاهش قیمت‌ها و افزایش تقاضای مؤثر برای محصولات نهایی بهره برده است. هنوز هم نمی‌توان گفت که موجودی انبارها در بازار داخلی بالاست یعنی هنوز هم پتانسیل بالابودن تقاضا در بورس کالا وجود دارد. همین آمارها نشان می‌دهد که بازار به شدت به نوسان قیمت‌ها حساس است و در شرایط فعلی هر نرخ مطلوب را به عنوان یک فرصت معاملاتی قلمداد می‌کند. همین شرایط نشان می دهد که اوضاع بازار خوب است و امیدواریم که این مطلوبیت خرید مواد اولیه و جذابیت تولید در صنایع تکمیلی ادامه داشته باشد.

نگاهی به نوسان قیمت‌ها در بازار داخلی در هفته گذشته نشان می‌دهد که بازار همان‌گونه که انتظار داشتیم به نوسان قیمت‌های پایه به شدت واکنش نشان می‌دهد و از ابتدای هفته جاری شاهد یک روند نزولی در بازار آزاد بودیم گویی بازار منتظر اعلام کاهشی قیمت‌های پایه بوده است. همین داده به معنی آن است که قرابت قیمتی و معاملاتی بین بورس و بازار بالاست یعنی بازار به سرعت با نوسان قیمت‌ها در بورس کالا واکنش نشان می‌دهد. این مطلب البته به این معنی است که مسیرهای تزریق کالا به بازار داخلی هنوز همچون گذشته حرفه‌ای نشده است یعنی بیم و امید از فعالیت‌های نظارتی وجود دارد و اجازه فعالیت عمل گسترده را همچون گذشته نمی‌دهد که البته رفتار منطقی در این شرایط نیز همین است. با توجه به این موارد می‌توان گفت که هنوز هم موجودی انبارها به نسبت پایین است یعنی پتانسیل‌های رشد قیمت‌ها در تار و پود بازار وجود دارد. البته به این نکته در هفته گذشته هم اشاره کردیم ولی این بار می‌توان با صراحت بیشتری در این خصوص سخن گفت. البته با توجه به حجم بالای معاملات در هفته جاری قطعاً موجودی انبارها تغییر کرده ولی هنوز نمی‌توان گفت که با موجودی بالایی در انبارها روبه رو هستیم.

نکته دیگر در بازار پلیمرها جرقه‌های رشد قیمتی در اواخر هفته جاری است که البته در هفته گذشته نیز از این احتمال سخن گفتیم. این داده نیز خود مؤیدی از برتری تقاضا بر عرضه‌هاست که می‌تواند به پایین بودن موجودی انبارها نیز اشاره داشته باشد. البته در هر حال بازار برای همه گروه‌های کالایی با جذابیت گسترده خرید و رشد قیمت‌ها روبه‌رو نیست ولی همین چند جرقه رشد نرخ هم فعالیت بسیاری از فعالان بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از ویژگی‌های دیگر بازار داد و ستد نزدیک به 84 درصدی عرضه‌ها در هفته گذشته است که نشان می‌دهد بازار به شدت نسبت به خرید ترغیب شده و همین جذابیت خرید را باید سیگنالی مثبت از طرف خریداران واقعی و تولیدکنندگان در صنایع تکمیلی محسوب کرد که نشان می‌دهد روزهای پایانی امسال زمان مساعدی برای تقویت تولید و افزایش فروش محصولات نهایی خواهد بود.

در گذشته نیز به این مطلب اشاره کرده‌ بودیم مخصوصاً در شرایطی که بازار تقریباً از اجناس وارداتی خالی شده و البته باز هم در حال بازیابی جذابیت صادراتی محصولات نهایی به کشورهای همسایه هستیم. این موارد همگی به معنای فرصتی در بازار برای تولید و البته افزایش حجم خرید مواد اولیه تعبیر می شود که تاکنون برای بازار پلیمرها خوش‌یمن بوده است. به عنوان یک نمونه مشخص می‌توان گفت که حجم معامله مواد اولیه در مدت مشابه سال قبل بین 30 تا حتی 40 درصد کمتر از شرایط فعلی بوده یعنی بازار واقعاً با شرایط بهتری روبه‌رو شده است.

در مورد دورنمای قیمت‌ها اما باید به برخی داده‌های جانبی هم توجه کرد. اگر نگوییم در بازارهای جهانی بهای مواد اولیه در مسیر افزایش قرار گرفته ؛ می‌توان گفت که از ثباتی نسبی برخوردار شده است و حتی جرقه‌های مهمی از رشد قیمت ها را می‌توان مشاهده کرد. این در حالی است که قیمت‌ دلار نیمایی برای متوسط خرید در هفته گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش 8 هزار و 600 تومان بوده که به نسبت عدد محاسباتی هفته قبل یعنی 8 هزار و 260 تومان رشد جدی دارد.

اگر این وضعیت به همین منوال به پیش برود شاید بتوان احتمال رشد قیمت‌های پایه را مطرح کرد یعنی بازار ناخودآگاه با یک تکانه افزایشی مواجه است. این در حالی است که رشد حجم معاملات در هفته گذشته با نرخ‌های نسبتاً پایین خود سرعت‌گیر مهمی برای عدم رشد نرخ خواهد بود آن‌هم در شرایطی که بسیاری از خریداران مواد اولیه مورد نیاز خود را در هفته گذشته تأمین کرده‌اند. در هر حال بازار با دو داده اصلی همراه شده یکی امکان رشد قیمت‌ها و دیگری سرعت‌گیر عدم رشد نرخ بنابراین ناخودآگاه پتانسیل افزایش قیمتی در بازار وجود دارد. این موارد البته همگی گمانه‌زنی است و تا زمانی که قیمت‌های پایه به صورت رسمی اعلام نشود نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت. به کمک جدول زیر می‌توان وضعیت معاملاتی گروه‌های کالایی مختلف را در هفته‌ای که گذشت مورد ارزیابی قرار داد.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پلیمری از ابتدای سال 1397 تا پایان هفته دوم بهمن ماه در بورس کالا + اتفاقات مهم بازار

مقایسه عرضه های محصولات پتروشیمی در آذر، دی و بهمن 1397 با مدت زمان مشابه سال گذشته

مقایسه میزان تقاضای محصولات پتروشیمی در آذر، دی و بهمن 1397 با مدت زمان مشابه سال گذشته

مقایسه میزان معاملات محصولات پتروشیمی در آذر، دی و بهمن 1397 با مدت زمان مشابه سال قبل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟