شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
پالت پلاستیکی چیست؟ بررسی کاربردها و ویژگی های پالت پلاستیکی

انواع پالت: پالت پلاستیکی و ویژگی های آن

پالت پلاستیکی چیست؟ بررسی کاربردها و ویژگی های پالت پلاستیکی

در صنایع مختلف و بخش انبارداری، یکی از عوامل مهم مدیریت کالا تولید شده، نگهداری آن به شکلی منظم است. پالت ها، یکی از ابزارهای پرکاربرد در مدیریت کالاها در بخش انبارداری هستند. در این مقاله به بررسی کاربردها و ویژگی ها پالت پلاستیکی خواهیم پرداخت.

پالت پلاستیکی یکی از ابزار پرکاربرد در صنایع انبارداری و تجهیزات انبار است. در صنایع مختلف و بخش انبارداری، یکی از عوامل مهم مدیریت کالای تولید شده، نگهداری آن به شکلی منظم است. در گذشته برای قفسه بندی محصولات در انبارها از پالت‌های فلزی و چوبی استفاده می‌شد. اما با پیشرفت صنعت پلاستیک این نوع پالت در انواع و اقسام متنوع به صورت پلاستیکی وارد بازار شده اند که علاوه بر انبارداری صنایع، برای خانه، فروشگاه‌ها و... نیز کاربرد دارند و کمک زیادی به نگهداری و حمل منظم محصولات مختلف می‌کنند. ما در این مقاله قصد داریم با پالت پلاستیکی و مزایای آن آشنا شویم تا شما برای انتخاب و خرید آن دچار سردرگمی نشوید.

پالت چیست؟

پالت وسیله‌ای برای نگهداری تجهیزات و کالاهای مختلف در مکان‌هایی چون خانه، فروشگاه، کارگاه و.. است که به شما کمک می‌کند این محصولات را با نظم بیشتر و به صورت مرتب بچینید. عدم وجود نظم در برخی صنایع و شغل‌ها باعث می‌شود که بسیاری از محصولات و تجهیزات گم شوند و زمانی که شما به آن احتیاج دارید در دسترس قرار نگیرد. اما وجود پالت پلاستیکی با مرتب کردن و طبقه‌بندی این وسایل به شما کمک می‌کند همیشه و در همه جا به وسیله مورد نیازتان دست پیدا کنید.

پالت‌ها در جنس‌های مختلف چوبی، فلزی، پلاستیکی و... موجود هستند که پالت پلاستیکی یکی از پرمصرف‌ترین آن‌ها است. خرید پالت پلاستیکی به دلیل در دسترس بودن و قیمت پایین نسبت به سایر جنس‌ها بسیار راحت‌تر است و شما می‌توانید در صورت نیاز فورا نسبت به تهیه آن اقدام کنید. این نوع پالت وابسته به کاربردشان در ابعاد مختلف وارد بازار می‌شوند که معمولا نمونه‌های صنعتی آن به صورت سفارشی با توجه به نیاز هر کارخانه یا کارگاه تولید می‌شوند. پالت پلاستیکی به دلیل وزن سبک و امکان تهیه آسان انقلاب بزرگی در انبارداری ایجاد کرده است و به دلیل افزایش کاربرد، امروزه در مدل‌های متنوعی وارد بازار می‌شود.

انواع پالت

تاریخچه پالت پلاستیکی

در طول تاریخ، با ظهور تکنولوژی های جدید و ثبت اختراعات در گوشه و کنار جهان، سیستم انبارداری و قفسه بندی نیز به مرور تکامل یافت. تا قبل از دهه ۱۹۵۰ میلادی، بازار این صنعت توسط پالت های چوبی به تسخیر در آمده بود و بیش از نود درصد بازار را پالت هایی از جنس چوب به خود اختصاص داده بودند.

اما به مرور پلاستیک توانست نظر ها را به سمت خودش جلب کند. در ابتدا پالت های پلاستیکی که برای انبارداری معرفی می شدند طراحی بسیار ساده ای داشتند و در مواردی فقط شامل یک تخته پلاستیکی می شدند؛ اما رفته رفته با افزایش علاقه بازار به پلاستیک، طراحان صنعتی نیز دست به کار شدند و هر روز طرح های جدید و جذابی را برای تولید پالت پلاستیکی ارائه کردند.

پالت پلاستیکی به دلیل ویژگی هایی مثل وزن سبک و در عین حال قیمت ارزان تر نسبت به پالت های چوبی، توانست انقلابی در صنعت انبارداری جهان ایجاد کند. تکامل پالت های پلاستیکی تا به امروز ادامه دارد و شاهد هستیم که انواع مختلف پالت با کاربرد های متنوع طراحی و تولید می شوند که هر کدام از آن ها می توانند نیاز های به خصوصی را رفع کنند. از انواع پالت های کشویی گرفته که برای انبار کردن محصولات در یک فضای بسته ایده آل هستند تا پالت های پایه دار که مثل جعبه های بدون سقف روی هم چیده می شوند و می توانند به راحتی وزن ابزارآلات سنگین را روی خود تحمل کنند.

انواع پالت پلاستیکی

از آنجایی که پلاستیک قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد، می‌توان به وسیله آن انواع متنوعی از پالت‌ها را با خصوصیات مختلف تولید کرد. ما در ادامه به معرفی چند نمونه از پالت‌های پلاستیکی پرکاربرد می‌پردازیم.

پالت پایه دار پلاستیکی

 پایه موجود در این نوع پالت باعث می‌شود که شما بتوانید تعدادی از پالت‌ها را روی هم قرار دهید و از فضا موجود در انبار یا فروشگاه بیشترین استفاده را کنید. این نوع پالت سقف ندارند و با قرار گرفتن روی هم دسترسی به طبقات مختلف از بین نمی‌رود. در این حالت شما می توانید به ارتفاع مورد نظر پالت‌ها را روی هم بچینید و به راحتی از محصولات درون آن استفاده کنید.

پالت کشویی پلاستیکی

پالت‌های کشویی همانطور که از نامشان پیداست به صورت کشوهای مختلف بر روی هم قرار می‌گیرند و محصولات تولید شده درون هر یک از این کشوها نگهداری می‌شوند. معمولا این نوع پالت برای محصولات دارویی و حساس به آلودگی محیط کاربرد دارند تا از گرد و غبار و آسیب‌های احتمالی در امان باشند. در استفاده از این نوع پالت شما می‌توانید از هر کشو و وسایل آن به صورت مستقل استفاده کنید و دیگر محصولات را جابه‌جا نکنید.

پالت پلاستیکی قابل حمل

 این نوع پالت یکی از پرمصرف‌ترین محصولات پلاستیکی برای حمل کالا است که در صنایع متنوعی کاربرد دارد و امکان حمل سالم محصولات را فراهم می‌کند. این نوع پالت با وزن کم و استحکام بالا مقاومت زیادی در برابر جابه‌جایی و ضربه به هنگام حرکت ماشین‌های انتقال دهنده دارند. به همین دلیل در انتقال محصولات غذایی، حمل تجهیزات تکنسین‌ها و... کاربرد دارند.

مزایا استفاده از پالت پلاستیکی

همانطور که اشاره شد پیش از تولید پالت‌های پلاستیکی از پالت‌های چوبی و فلزی برای نظم دهی و نگهداری محصولات استفاده می‌شد. اما با ورود پالت‌های پلاستیکی به بازار با وجود مزایا متنوع آن، استفاده از پالت‌های قدیمی به حداقل رسید. از مزایا این نوع پالت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وزن سبک: پالت پلاستیکی با وجود وزن سبک، توانایی حمل و نگهداری بسیاری از محصولات سنگین در صنایع مختلف را دارد و فرآیند انبارداری را سهولت بخشیده است.
  • قیمت مقرون به صرفه: فرآیند انبارداری و حمل محصول به تعداد زیادی از این پالت‌ها نیاز دارد که شما در صورت خرید تعداد انبوه از آن، شاهد مقرون به صرفه بودن پالت پلاستیکی نسبت به نمونه‌های فلزی و چوبی خواهید بود.
  • تنوع بالا: پلاستیک به دلیل شکل پذیری بالا، امکان تولید پالت در تنوع مختلف با توجه به نیاز و موقعیت متفاوت مشتریان را می‌دهد.
  • مقاومت: پالت پلاستیکی در برابر عوامل مختلفی چون رطوبت، گرما، خشکی و... مقاوم است و از محصول در برابر ضربات احتمالی محافظت می‌کند.
  • در دسترس بودن: پالت‌های پلاستیکی امروزه توسط شرکت‌های مختلف به تعداد زیادی تولید شده و وارد بازار می‌شوند. به دلیل عرضه بالا، این محصول در دسترس همگان قرار دارد و به راحتی توسط مشتری تهیه می‌شود.
  • نصب و استفاده آسان: پالت‌ها برای قفسه بندی و نظم‌دهی به محصولات به تجهیزات خاصی نیاز ندارند و شما می‌تواید به راحتی آن را در هر مکانی قرار دهید. بعضی پالت‌ها با وجود پایه به راحتی روی هم قرار می‌گیرند و فضا بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند.

خرید پالت پلاستیکی

برای خرید پالت پلاستیکی و انتخاب نوع مناسب آن باید شرایط مختلفی را در نظر گرفت تا محصولی که تهیه می‌کنید با نیاز شما همخوانی داشته باشد. همانطور که در طول مقاله به آن اشاره شد، پالت پلاستیکی کمک زیادی به نگهداری و طبقه بندی محصولات در صنایع مختلف می‌کند و امروزه انواع گسترده‌ای از آن با توجه به نیاز مشتریان وارد بازار شده است. بنابراین شما باید برای خرید پالت پلاستیکی در ابتدا فضا نگهداری محصولات و ویژگی هر یک را در نظر بگیرید.

ممکن است محصولات شما به محفظه‌ای بسته و به دور از محیط آزاد نیاز داشته باشند یا در شرایطی حمل و نقل کالا از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. شما باید با توجه به این شرایط پالتی را انتخاب کنید که کار شما را آسان کند. همچنین از دیگر عوامل مهم در خرید پالت پلاستیکی کیفیت و نوع مواد اولیه آن است.

حتما به هنگام تهیه پالت پلاستیکی از فرآیند تولید و ساخت استاندارد آن اطمینان حاصل کنید تا محصول خریداری شده از کیفیت بالا برخوردار باشد. برای انتخاب و خرید پالت پلاستیکی بهتر است در ابتدا از کسانی که از این محصول استفاده می‌کنند، مانند فروشگاه‌های بزرگ و کارخانه‌های تولیدکننده محصولات غذایی، دارویی و... مشورت بگیرید تا به شما تولید کنندگان معتبر را معرفی کنند. سپس با مشاوران فروش این تولید کنندگان وارد مذاکره شوید و با مقایسه محصولات هر یک، پالت مورد نیازتان را خریداری کنید.

جمع بندی

پالت پلاستیکی یکی از محصولات پلاستیکی پرکاربرد است که امروزه علاوه بر کارخانه، کارگاه و فروشگاه در منازل شخصی هم کاربرد دارد. این پالت‌های پلاستیکی کمک زیادی به انبارداری و قفسه بندی محصولات می‌کنند، به طوری که شما با استفاده از این محصول دیگر وسیله‌ای را گم نمی‌کنید.

پالت پلاستیکی با وزن سبک، مقاومت بالا و تنوع زیاد در کنار قیمت مناسب، جایگزین مقرون به صرفه‌ای برای پالت‌های چوبی و فلزی شده است که فرآیند انبارداری را با سهولت بیشتری همراه می‌کند. برای خرید پالت پلاستیکی در ابتدا به نیاز خود توجه کنید، سپس محصولی را تهیه کنید که از مواد اولیه مرغوب تهیه شده باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 94%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟