جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نایلون مالچ چیست؟ بررسی جامع نایلون مالچ پلاستیکی

آشنایی با نایلون مالچ: بررسی ویژگی ها، کاربردها و مشخصات

نایلون مالچ چیست؟ بررسی جامع نایلون مالچ پلاستیکی

به هر بستری که بر روی سطح خاک به عنوان پوشش قرار می‌گيرد مالچ گفته مي‌شود. نایلون مالچ پلاستیکی به فناوری اصلی در تولید سبزیجات، توت و … تبدیل شده است. نایلون مالچ اهداف بسیاری را تامین می‌کند. پرورش‌دهنده برای دست یافتن به اهداف مختلف که هر کدام به نیازهای خاصی بستگی دارد، می‌تواند فیلم های مالچ پلاستیکی مختلفی را انتخاب کند. در این مقاله به بررسی اهداف استفاده از این نایلون پرداخته ایم.

نایلون (پلاستیک) مالچ کشاورزی نوعی پوشش برای خاک است که به ابزاری مهم در تولید انواع سبزیجات تبدیل شده‌است.  کشاورزان در کارهای کشاورزی خود به محصولی مانند نایلون مالچ احتیاج دارند؛ زیرا استفاده از آن می‌تواند با محافظت از خاک و ریشه محصولات، باعث افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات شود. قبل از خرید نایلون مالچ کشاورزی، شناخت کامل با کاربردها و ویژگی‌های این محصول، امری مهم و ضروری محسوب می‌شود. از طرفی قیمت نایلون مالچ کشاورزی به دلیل نوسانات قیمت ارز و تغییرات قیمت جهانی مواد اولیه، دائما در حال تغییر است. در ادامه این مطلب، شما را با مشخصات مالچ پلاستیکی آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نایلون مالچ چیست؟

این نایلون‌ هم نوع دیگری از انواع نایلون کشاورزی است. برای توضیح این نایلون لازم است به ویژگی‌های خاک بپردازیم، قسمتی از خاک که سطح آن را می‌پوشاند ساختاری بسیار سبک و نرم دارد که به آن مالچ یا خاک پوش گفته می‌شود. این لایه معمولا از کاه، خاک برگ، خاک اره، گیاه خاک و ورقه‌های پلاستیکی تشکیل شده است. مالچ به عنوان یک سد برابر عوامل طبیعی و انسانی برخورد می‌کند و ریشه گیاه را از آسیب‌های ناشی از باران‌های اسیدی، باران معمولی، سله بندی، برف، تگرگ، یخ‌بندان، طوفان، تبخیر و فرسایش حفظ می‌کند. در ادامه با ویژگی، کاربرد و انواع مالچ آشنا می‌شوید.

انواع نایلون مالچ کشاورزی

باتوجه به نوع سفارش مشتری و محصول کشاورزی باید از نوع خاصی از نایلون‌های مالچ استفاده کرد. به عنوان مثال حتی ممکن است رنگ پلاستیک مالچ در کیفیت و سرعت رشد محصولات کشاورزی به صورت مستقیم اثرگذار باشد. بر همین مبنا انواع نایلون مالچ به صورت زیر دسته‌بندی می‌شود:‌

نایلون مالچ سیاه

ارزان‌ترین نوع مالچ پلاستیکی که در حال حاضر در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، نایلون مالچ سیاه است. همچنین از نظر میزان مصرف نیز، این دسته از نایلون‌ها به عنوان پرمتقاضی‌ترین نوع نایلون‌های مالچ به شمار می‌روند.

نایلون مالچ شفاف

شفافیت این دسته از نایلون‌های مالچ موجب عبور نور از آن‌ها و رسیدن به سطح خاک می‌شود. در واقع این کار باعث می‌شود که علف‌های هرز و آفات موجود در خاک به دلیل گرمای زیادی که زیر نایلون‌ها ایجاد می‌شود، از بین بروند. در نتیجه روند بهبود کشت محصولات شما بهینه تر و سریع تر اتفاق می‌افتد.

نایلون مالچ سفید

این دسته از نایلون‌های مالچ به هیچ عنوان اجازه عبور نور خورشید را نمی‌دهند. همچنین به دلیل رنگ سفیدشان نور خورشید را دفع می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا سطح زیر آن‌ها به طرز قابل توجهی خنک شود.

نایلون مالچ سفید/سیاه

در اثر ترکیب مواد اولیه رنگدانه‌های سیاه و سفید این نوع نایلون‌ها به دست می‌آید که از مزایای هر دو آن‌ها برخوردار است. در حال حاضر گران‌ترین نوع نایلون مالچ به شمار می‌روند و استفاده از آن‌ها چندان رایج نیست.

ویژگی‌های نایلون مالچ پلاستیکی کشاورزی

باید هنگام سفارش نایلون مالچ، توجه داشته باشید که مالچ های پلاستیکی یک سری ویژگی‌ها دارد. این ویژگی‌ها عبارت اند از:

  • قدرت کش‌سانی بالا
  • امکان تولید در رنگ‌ها، عرض‌ها و طول‌های مختلف
  • عرض‌ها: ۳۰ سانتی متر تا ۴ متر
  • ضخامت: ۲۰ تا ۷۰ میکرون
  • رنگ‌ها: شفاف، مشکی، سفید و سفید مشکی
  • نوع عرضه: رول‌های بسته‌بندی
  • افزودنی‌ها: امکان اضافه کردن انواع افزودنی‌های Anti-UV، IR، Anti Virus و…

کاربرد مالچ پلاستیکی

بسیاری از کشاورزان برای بهبود عملکرد کشت محصولات کشاورزی از پلاستیک مالچ استفاده می‌کنند، زیرا سبب افزایش سرعت و بهبود کشت انواع محصولات کشاورزی می‌شود.

  • حفظ رطوبت خاک
  • جلوگیری از رشد علف‌های هرز
  • کنترل دمای بستر
  • جلوگیری از سرمازدگی در زمستان
  • محافظت در برابر شستشوی کودها
  • افزایش اثر گند‌زدایی
  • بهبود کیفیت محصول
  • جلوگیری از فشردگی خاک

«در بین نایلون های عریض کشاورزی که در بخش های مختلف کشاورزی استفاده می‌شود، یک نوع نایلون وجود دازد که در خصوص کشت محصولات کشاورزی تاثیرات مثبتی را می‌گذارد، این محصول که به نایلون های کشت نیز شناخته می‌شود، نایلون مالچ کشاورزی نام دارد. انواع مختلفی از مالچ پلاستیکی وجود دارد، بعضی از پلاستیک های مالچ باعث جلوگیری از رشد علف های هرز و بهبود کشت، انواع محصولات کشاورزی و همچنین افزایش سرعت در بهره برداری می‌شود. قیمت خرید نایلون مالچ کشاورزی مانند سایر نایلون‌ها هیچ گاه ثابت نیست امام تولید کننده ‌های معتبر با افزایش و کاهش قیمت مواد اولیه، در بورس کالا قیمت این محصول را متناسب با این مورد تنظیم می‌کنند.»

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟